Basketbal

BARENDRECHT – Negentig procent van de wedstrijd spelen met een voorsprong blijkt niet voldoende te zijn voor de winst. In eigen huis gingen de heren van Aarnoudse Binnenland onderuit tegen mede Final Four kandidaat Cobra Nova uit Voorburg. Als dan ook Niels Plieger nog uit valt met een enkelblessure en Martijn van Noordenne komende week niet fit is, blijkt het een zure avond in Barendrecht.

De start was nog goed. De bal ging goed rond en de open man werd gevonden voor de afronding. Vrij snel had de Barendrechtse ploeg een gaatje te pakken van 10-2. Ook verdedigend werden er stops gemaakt. De weg naar de basket bleek voor de gasten moeilijk te vinden en de bedachte verdedigingstactiek van Binnenland leek te werken. Wat uiteindelijk resulteerde in een behoorlijk leuk eerste kwart (26-15). Patrick Frimpong over het eerste kwart: “We begonnen inderdaad lekker. Dan voelt het goed om in het veld te staan en je team te kunnen helpen om de voorsprong uit te bouwen”.

De voorspelling was sowieso dat er voor elke centimeter geknokt moest gaan worden door beide teams. Fysiek is het altijd een heftig gevecht tussen beide kemphanen. Ook nu weer waren er een paar felle duels, maar zeker geen onsportieve wedstrijd. Voor de toeschouwers een prachtige battle.

Na enkele missers onder het bord kroop CobraNova iets dichterbij en verkleinde zo de voorsprong tot 28-20. Een ijzersterk duo dat het spel neerzet bij de tegenstander was steeds moeilijker in bedwang te houden. Tel daarbij een aantal verdedigende miscommunicaties van Aarnoudse Binnenland bij op en het is in no time weer een wedstrijd. Al kon de rust nog wel bereikt worden met een voorsprong van tien punten 38-28.

Derde kwart

Het begin van het derde kwart is een uitwisseling van scores. Gillian Boldewijn komt een paar keer sterk de bucket in en laat tussendoor zien dat hij ook over een afstandsschot beschikt. Echter kan Aarnoudse Binnenland niet het creatieve spel op de vloer leggen dat in eerdere wedstrijden zo succesvol bleek. De tegenstander dicteerde het tempo en kwam puntje voor puntje dichterbij. Met een kleine run aan het eind van het derde kwart was het verschil teruggelopen tot vier punten 52-56.

Laatste kwart

Iedereen kon zich opmaken voor een heet laatste kwart. Helaas moesten de Barendrechters al snel één van hun steunpilaren missen na een ongelukkige landing. Niels Plieger zocht vroegtijdig de kleedkamer op met een enkelblessure. Het is nog onduidelijk hoe ernstig deze blessure is, maar vermoedelijk is hij de komende weken niet inzetbaar. Het viel op dat de aanval steeds minder ging lopen en bij de tegenstander steeds beter. Hierdoor kon er na 36 minuten spelen afscheid genomen worden van een voorsprong en kwamen de gasten voor eerste keer langszij met 62-63 op het bord en nog vier minuten te spelen. Uiteindelijk bleek de thuisploeg niet in staat te zijn om deze score te herstellen. Even moest het zelfs nog uitkijken dat het onderlinge resultaat in gevaar kwam. Maar door een ongelukkige fout en de daaropvolgende vrije worpen van Gillian Boldewijn is het voordeel toch aan Barendrechtse zijde. Dit kan zomaar nog belangrijk zijn aan het einde van de competitie, wanneer de papieren opgemaakt worden voor de Final Four. Alleen zal Aarnoudse Binnenland vanaf nu dan wel uit een ander vaatje moeten gaan tappen om de punten in eigen huis wel gewoon binnen te halen.

Coach Kazanakovas na afloop: “We waren goed gestart, maar in de tweede helft konden we dit niet voortzetten. We mistten schoten op beslissende momenten en lieten ons weg-rebounden. Mede door de blessures van Niels en Martijn hadden we te weinig spelers die in de wedstrijd zaten. Kortom de teleurstelling overheerst en we moeten komende week hard gaan werken om dit te herstellen.

Topscores

Topscorers: Gillian Boldewijn 15, Richard Maxwell 12, Patrick Frimpong 11