Nationale BMX wedstrijd voor FCC Barendrecht

BARENDRECHT – Zondag 23 april werd de tweede Nationale BMX wedstrijd gereden in Zuid Holland. Collega vereniging FCC Rijswijk nam de honours van deze Topcompetitie waar. Niet zoveel inschrijvingen als tijdens de eerste competitieronde, maar genoeg fanatieke rijders om er weer een spannende wedstrijddag van te maken.

Fietscrossclub Barendrecht was vertegenwoordigd met maar liefst 20 rijders. De Nationale wedstrijden hebben een hoog niveau, om tussen dit fietsgeweld te mogen rijden is een ervaring op zich. Ook deze zondag was het een pittige wedstrijd voor de Barendrechters. Een aantal rijders kwamen ook direct in contact met de jurysport, wat ook BMX is. Baancommissarissen komen vaak ogen en oren tekort om de juistheid van overtreden in hun snelheid juist te beoordelen. Helaas werden een paar Barendrechters daar de dupe van.

Terje Koopmans boys 9, Kees Wildeboer, Kevin Bronswijk en Thijs Vrij Boys 11, Mees de Roos, Max de Groot, Jens van Esdonk Boys 12, Ruben van Gemeren Boys 16, Mandy van Esdonk en Daniëlle Huvermann girls 15+16, Luc van Haaren Cruiser 13-16, Bert van Leeuwen 45+ reden goede manches en kwamen vaak maar weinig tekort voor doorstroming.

In de kwart finale zijn rijders nog meer aan elkaar gewaagd. Tycho Kuiters Boys 11 reed knap deze finale. Luc van Haaren Boys 13, zag de halve finale net aan zijn neus voorbij gaan. De halve finale is al spektakel, een felbegeerde finale plek is in het zicht. Teun Ouwens Boys 8, reed deze finale prima en Mika Gouman Boys 11, had zelfs een finale in het vizier.

FCC Barendrecht mocht met 4 rijders aan het finale starthek staat. De jonge Joost Vrij Boys 7 reed zich naar een heel knappe 6e plek. Nova de Roos wist zich ook naar een keurige 6e plek te rijden. Stijn Ouwens reed prima als 7e over de finish. Dick raakte de finishlijn als 8e.

Een aantal Nationale rijders gaan volgend weekend hun krachten meten in het Brabantse Erp, waar op zaterdag en zondag 2 Europese Ronden gereden worden.

Foto: Remco Huvermann