Progressie voor FCC Barendrecht rijders tijdens Nationale BMX Competitie (Fotograaf: Remco Huvermann Photography)

BARENDRECHT – Op zondag 9 oktober werd de vijfde en laatste Nationale BMX Topcompetitie gereden. De BMX track in Heiloo is een bekende baan voor de Barendrechtse fietscrossclub. Hier wordt ook jaarlijks een afdelingswedstrijd voor de BMX West competitie gereden. De baan ligt nog vers in het geheugen van de rijders en voelde vertrouwd aan. Echter, een afdelingswedstrijd is niet te vergelijken met de Nationale competitie. Het Nationale niveau is hoog in iedere leeftijdscategorie.

Fietscrossclub Barendrecht was vertegenwoordigd met een grote groep rijders. Veel jonge rijders zijn het afgelopen wedstrijd seizoen de Nationale uitdaging aangegaan. De vereniging moedigt dit aan, de jeugd heeft de toekomst. Dat heeft iedere rijder en rijdster ook in Heiloo weer bevestigd. Want, ook wanneer je in de manches mee kan strijden om een felbegeerde 4e plek, wat doorstroming tot de finales betekend, hoor je er op Nationaal niveau bij.

Joost Vrij Boys jonger dan 7, Terje Koopmans boys 8, Tycho Kuiters en Chad Roks Boys 10, Max de Groot, Jens van Esdonk Boys 11, Menno van Bebberen Sportklasse 17+, Bert van Leeuwen Cruiserklasse reden goede manches en kwamen vaak maar weinig tekort voor doorstroming.

Mandy van Esdonk lag op koers voor de halve finale, maar helaas viel zij samen met Daniëlle Huverman girls 15+16 in de laatste manche, waardoor ze beiden niet verder konden rijden.

Thijs Vrij Boys 10 en Mees de Roos Boys 11, waren erg blij met hun verdiende doorstroming naar de kwartfinale. Vanaf de kwart finale zijn rijders nog meer aan elkaar gewaagd, concentratie en een goede start zijn minimaal nodig om de halve finale te bereiken. Door de hoge snelheid en korte bochten waren er in Heiloo veel valpartijen. Pech en geluk liggen op de loer. Geconcentreerd rijden om een mogelijke valpartij van een andere rijder te ontwijken is belangrijk.

Kees Wildeboer en Mika Gouman, boys 10 en Luc van Haaren Boys 12 reden sterk in Heiloo en stegen boven zichzelf uit. Een mooie halve finale rit voor hen. De gebroeders Ouwens waren op dreef. Teun boys 7, bereikte door zijn volharding een prachtige finale (6) en Stijn verdiende ook in deze vijfde TC een finale (5). Zijn vijfde finale op rij.

Nova de Roos girls 9+10 mocht na haar manches direct een halve finale rijden en haalde met een vijfde plek net niet de finale. Maar de belofte hangt volgend jaar, als 10 jarige, in de lucht. Reza Roks girls 8, heeft in haar eerste Nationale jaar een stabiele reeks van wedstrijden laten zien. In Heiloo eindigde zij na een spannende race zelfs op een tweede plek, zilver.

De rijders hebben progressie laten zien, wat ze alleen maar zelfvertrouwen geeft om deze progressie door te zetten. FCC Barendrecht kan terugkijken op een geslaagd Nationaal seizoen.

Foto: Mandy en Daniëlle (Fotograaf: Remco Huvermann Photography)