Basketbalsters Renes/Binnenland laten Loon Lions ontsnappen en liggen uit de play-offs

BARENDRECHT – [Video] Drie dagen na de verloren uitwedstrijd van woensdag in Landsmeer kreeg Renes/Binnenland zaterdagavond Loon Lions op bezoek in sporthal De Driesprong voor de derde en beslissende wedstrijd in de ‘best of three’ serie in de kwartfinale.

Hoofdcoach Linda Appers werd deze keer geassisteerd door Ron Baan omdat Michel Appers nog ziek was. Bij Renes/Binnenland ontbrak Myrthe den Heeten die thuis herstelt van haar knieoperatie. Inez van Hulsen was na maanden van blessureleed klaar om haar rentree te maken.

Wedstrijd

De wedstrijd begon goed voor Renes/Binnenland. Halverwege het eerste kwart was de stand 12-10, daarna werd de voorsprong uitgebouwd om via 17-10 en 19-12 uit te komen op een mooie tussenstand na het eerste kwart van 21-15.

In het tweede kwart kwam Loon Lions iets beter in de wedstrijd en had Renes/Binnenland moeite om de centers te bereiken. Halverwege het tweede kwart was de stand nog 28-20, maar Loon Lions knokte zich terug tot 28-25. De ruststand werd na nog een paar scores aan beide kanten 37-3, dus nog een mooie voorsprong voor Renes/Binnenland. De helft van de 16 punten in dit kwart kwamen overigens van de jeugdspeelsters Roos Koopmans (5 punten) en Chermensa van la Parra (3 punten).

Het derde kwart verliep uitstekend voor Renes/Binnenland. Met een gesloten verdediging en maar liefst 6 scorende speelsters (waaronder de herstelde Inez van Hulsen met een fraaie driepunter) was de stand halverwege het derde kwart 54-41. Uiteindelijk werd dit kwart afgesloten met een stand van 57-46 en leek Loon Lions verslagen te gaan worden.

Het vierde kwart begon dus meet een ruime voorsprong van 11 punten voor Renes/Binnenland maar binnen 40 seconden had Loon Lions de achterstand teruggebracht tot 5 punten en was de spanning volledig terug. Halverwege het vierde kwart was er nog steeds een kleine voorsprong (61-60) voor Renes/Binnenland, maar met nog 51 seconden te spelen kwam Loon Lions op gelijke hoogte: 69-69. Daarna lukte er niets meer bij Renes/Binnenland en sleepte Loon Lions de overwinning uit het vuur, eindstand 69-74.

Scores

Scores aan de kant van Renes/Binnenland: Gabriëlle van den Bosch 20 punten, Eline Kasius 10 punten, Maxime Essenstam 10 punten, Lisa van den Adel 9 punten, Zera Butter 9 punten, Roos Koopmans 5 punten, Chermensa van la Parra 3 punten en Inez van Hulsen 3 punten.

Wedstrijden

Voor Renes/Binnenland betekent dit het einde van de competitie en opladen voor de bekerfinale op zaterdag 31 maart om 20.30 uur in sporthal De Driesprong. Tegenstander in de bekerfinale is Solar Systemen Grasshoppers uit Katwijk.

Loon Lions heeft twee weken rust en kan zich gaan opmaken voor de halve finale van de play-offs in een ‘best of five’ serie vanaf zaterdag 7 april tegen hetzelfde Solar Systemen Grasshoppers.

Video: CBV Binnenland, BarendrechtNU

(Op alle video's berust copyright. Video's mogen zonder toestemming v.d. maker niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)