Basketbalsters Renes/Binnenland boeken degelijke overwinning op CTO

Nadat de laatste wedstrijd helaas nipt verloren ging tegen Loon Lions, stond zaterdagavond de eerste wedstrijd van 2018 op de kalender, een uitwedstrijd tegen CTO uit Amsterdam. Daar op 19 en 20 januari de ‘final four’ gepland staat en tussen de top 6 in de competitie maximaal vier punten verschil zit, is het noodzaak om de komende twee wedstrijden winnend af te sluiten.

Bij Renes/Binnenland ontbraken Inez van Hulsen, Jantine Kraak en Anique van Schijndel vanwege blessures. Michelle Zantman maakte, na een periode waarin zij ontbrak vanwege een blessure, weer onderdeel uit van de selectie.

Wedstrijd

Het eerste kwart werd niet goed geconcentreerd begonnen door Renes/Binnenland, er werd dus ook een lichte achterstand opgelopen. Na zes minuten speeltijd was de concentratie daar en stond er een tussenstand van 14-14 op het scorebord. CTO vroeg een time-out aan, direct na deze time-out rondde Eline Kasius succesvol twee lay-ups af waardoor Renes/Binnenland voorsprong nam. Na diverse scores over en weer werd het eerste kwart afgesloten met een stand van 19-23 in het voordeel van Renes/Binnenland. Ook goed om te melden is dat Michelle Zantman aan het eind van het eerste kwart weer haar eerste speelminuten maakte en dus weer op de weg terug is! Het tweede kwart begon slecht voor Renes/Binnenland, CTO maakte direct 4 punten en de score was weer gelijk. Zowel Myrthe den Heeten als ook Zera Butter corrigeerden dit door een aantal goede punten. Met aan het eind van het tweede kwart een mooi, snel wegdraaiende en scorende Eline Kasius inclusief benutte bonus vrije worp, werd ook het tweede kwart winnend afgesloten. Ruststand 34-43.

Het derde kwart werd voor Renes/Binnenland het kwart waar onze centers de bijna volledige score voor hun rekening namen. Met Eline Kasius goed voor 10 punten en Maxime Essenstam met 7 punten werd dit kwart gewonnen met 11-20, en werd er al een voorzichtige voorsprong genomen op de uiteindelijke eindoverwinning. Tussenstand na het derde kwart: 45-63. Na een ruime minuut in het vierde kwart, en 6 punten voor Renes/Binnenland, vraagt CTO een timeout aan. Dit heeft geen effect op de scoredrift van de dames van Renes/Binnenland, het kwart wordt dan ook gewonnen met 14-31. Dit is ook het kwart waarin een aantal van de tot dat moment nog niet scorende speelsters tot score komen. Lisa van den Adel, Roos Koopmans en Chermensa van la Parra maken hun eerste scores. Eindstand 59-94.

Scores aan de kant van Renes/Binnenland: Eline Kasius 27 punten, Maxime Essenstam 17 punten, Gabriëlle van den Bosch 16 punten, Zera Butter 14 punten, Lisa van den Adel 8 punten, Myrthe den Heeten 6 punten, Roos Koopmans 4 punten, Chermensa van la Parra 2 punten. Susanne Taal en Michelle Zantman scoorden niet.

Volgende wedstrijd

De eerstvolgende thuiswedstrijd is komende zaterdag 13 januari tegen FSG/Royal Eagles uit Apeldoorn (met als trainer Joost van Rangelrooy), aanvang 19.00 uur in sporthal De Driesprong. Vantevoren beloofd deze wedstrijd spannend te worden, hij is bepalend voor deelname aan de ‘final four’, welke plaats zal vinden op 19 en 20 januari in Katwijk.