Einde seizoen voor basketbalvrouwen Renes/Binnenland

BARENDRECHT – Het is de vrouwen van Renes/Binnenland niet gelukt de play-offs te bereiken. Op de laatste speeldag van de competitie werd in een volgepakte sporthal De Driesprong in Barendrecht in een alles beslissend duel tegen Dozy BV Den Helder met 69-77 verloren. Beide ploegen eindigde daardoor met een gelijk aantal punten op de vierde plek op de ranglijst, maar de Noord-Hollandse formatie gaat door op basis van het onderlinge resultaat.

Voor Renes/Binnenland eindigt zo het seizoen 2016-2017 in mineur. Het team van coach Joost van Rangelrooy was het seizoen begonnen als één van de kanshebbers voor de landstitel maar door de aanhoudende stroom van blessures die het team het gehele seizoen teisterde werd uiteindelijke in de laatste speelronde deelname aan de play-offs gemist. In de laatste wedstrijd van het seizoen was Jantine Guijt met maar liefst 29 punten de topscoorder. Ook de met een gebroken vinger spelende Jantine Kraak (12) en Inez van Hulsen (12) kwamen in de dubbele cijfers uit.

Wedstrijd

Beide ploegen beginnen zenuwachtig aan de wedstrijd en geven elkaar niets toe (7-8) waarbij de arbitrage de touwtjes erg kort houdt. Na scores van Jantine Kraak en de excellerende Janine Guijt is er bij 13-8 een klein gaatje. De thuisploeg heeft echter in een mum van tijd al 8 fouten op het bord staan waardoor Dozy BV Den Helder vanaf de vrije worplijn bij kan blijven en bij 16-17 het eerste kwart wordt afgesloten. In het tweede kwart blijven de teams ook in elkaars kielzog waarbij zowel scores als missers zich aan beide kanten van het veld afwisselen. Even lijkt Renes/Binnenland weg te kunnen lopen (29-25) maar uiteindelijk is de stand bij rust toch weer gelijk (31-31).

Na rust is het beeld nog steeds hetzelfde; beide ploegen knokken voor iedere score en kan geen enkel team afstand nemen. Bij 44-40 mist Renes/Binnenland een aantal kansen om de voorsprong te vergroten en Dozy BV Den Helder haakt weer aan (46-46). Ook aan het einde van het kwart is het verschil tussen beide ploegen nog steeds minimaal (55-54) en staat de fanatiek meelevende supporters een nagelbijter te wachten. Randell van der Lee opent de score hierin maar daarna is het alleen maar stuivertje wisselen tot een 65-65 stand met nog iets meer dan een minuut op de klok. Dozy BV Den Helder weet dan een gaatje te slaan (65-70) dat Renes/Binnenland uiteindelijk niet meer kan dichten. Vanaf de vrije worplijn vergroot de Helderse formatie nog het verschil en wint zo met 69-77 dat hiermee door gaat richting de play-offs

Scores: Janine Guijt 29, Jantine Kraak 14, Inez van Hulsen 12 (+ 8 rebounds), Randell van der Lee 9 (+ 7 assists), Maxime Essenstam 5.

Foto: Arie Kraak