Binnenland Dames 1 (Seizoen 2016/2017)

BARENDRECHT – De vrouwen van Renes/Binnenland hebben de tweede nederlaag in de Vrouwen Basketball League geleden. In Landsmeer werd na een ruststand van 30-27 met 74-61 verloren van landskampioen Loon Lions. Tot halverwege het laatste kwart konden beide teams aanspraak maken op de zeg, maar in de laatste fase was het de thuisploeg die effectiever omging met de geboden kansen. De wedstrijd was meer spannend dan goed te noemen, beide teams grossierde in balverlies en ook het optreden van het arbitrale trio deed de wedstrijd geen goed. Uiteindelijk bleven de punten echter terecht in Landsmeer. Door het verlies loopt de achterstand van Renes/Binnenland op koploper Lekdetec.nl op tot 4 punten en komt Solar-systemen Grasshoppers in verlies punten naast de Barendrechtse formatie.

Renes/Binnenland komt goed uit de startblokken via Gabriëlle van den Bosch die met twee driepunters en drie rake vrije worpen 3-9 op het scorebord zet. Bij 6-11 stokt de Barendrechtse productie echter waardoor Loon Lions het verschil aan het eind van het eerste kwart naar 10-11 terug kan brengen. Het tweede kwart blijven beide ploegen in elkaars kielzog en is het regelmatig stuivertje wisselen. Uiteindelijk is het de thuisploeg die vooral door een niet af te stoppen Fieke Ligthart met een kleine voordelige marge van 3 punten bij 30-27 de rust in kan gaan.

Na rust blijft de marge in eerste instantie schommelen rondom de 5 punten (41-35) maar een score van Maxime Essenstam en Inez van Hulsen zorgen voor de aansluiting (41-40) en via Christa Baccas pakt Renes/Binnenland weer de voorsprong (41-42). Toch weet Loon Lions weer te counteren en gaat het laatste kwart in met een 49-45 voorsprong. Beide teams geven elkaar in het laatst kwart ook weinig toe en via 53-49 en 56-53 lijkt het een spannende eindfase te worden. Als een zuivere score van Lisa van den Adel voor de aansluiting wordt afgekeurd profiteert Loon Lions optimaal door twee scores op rij (60-53). Randell van der Lee geeft Renes/Binnenland nog even hoop (60-55) maar de thuisploeg drukt dan door (66-55) en beslist de wedstrijd. De eindfase is slechts voor de statistieken en uiteindelijk wordt het verschil veel groter dan het op basis van de wedstrijd zou moeten zijn. De winst is met 74-61 voor Loon Lions dat weer serieus mee doet voor een plek in de Final Four. Ook Renes/Binnenland heeft daar nog steeds goede papieren voor, maar daarvoor zullen nog wel een aantal overwinningen moeten worden geboekt.

Scores: Gabriëlle van den Bosch 15, Maxime Essenstam 14, Inez van Hulsen 10, Randell van der Lee 7, Janine Guijt 5, Christa Baccas 4, Lisa van den Adel 2 (+ 13 rebounds), Michelle Zantman 2, Chermensa van la Parra 2.

Wedstrijden

De aankomende twee weken ligt de Vrouwen Basketball League stil in verband met de EK-kwalificatie wedstrijden van het Nederlands team tegen Frankrijk (uit) en Estland (thuis). De eerstvolgende wedstrijd van Renes/Binnenland is daarom pas op dinsdag 29 november als de uitwedstrijd tegen een uitwedstrijd tegen Dozy BV Den Helder op het programma staat. Op zaterdag 3 december is vervolgens rode lantaarndrager Amazone te gast in De Driesprong in Barendrecht.