Binnenland Dames 1 (Seizoen 2016/2017)

BARENDRECHT – Ook de vierde competitiewedstrijd van het seizoen 2016-2017 is door de vrouwen van Renes/Binnenland in winst omgezet. In Utrecht werd Amazone na een ruststand van 28-37 met 56-89 eenvoudig aan de kant gezet. Renes/Binnenland speelde zonder topschutter Zera Butter, die met een op de training opgelopen lichte hersenschudding aan de kant bleef.

De wedstrijd in Utrecht betekende wel het debuut van de Amerikaanse Christa Baccas, die met 19 punten en 11 rebounds met een double-double direct haar visitekaartje afgaf. Ook Maxime Essenstam (14), Lisa van den Adel (13), Janine Guijt (13) en de na langdurig blessureleed steeds beter in vorm komende Randell van der Lee (11) kwamen in de dubbele cijfers uit. Domper voor Renes/Binnenland was wel dat Gabriëlle van den Bosch al vroeg in de wedstrijd met een enkelblessure naar de kant moest. De ernst van de blessure zal in de aankomende dagen moeten blijken.

Wedstrijd

Renes/Binnenland opent de wedstrijd met een driepunter van Lisa van den Adel, maar in het vervolg van het eerste kwart speelt de Barendrechtse formatie slordig en in een te laag tempo. Hierdoor kan Amazone, met een goed spelende Camille Neumann, gelijke tred houden met Renes/Binnenland dat nog wel met een 15-16 voorsprong het kwart kan afsluiten. Het tweede kwart is de ploeg van coach Joost van Rangelrooy een stuk scherper, Christa Baccas opent de score en via Inez van Hulsen, Janine Guijt en Maxime Essenstam is en na een 0-13 run 15-29. Even lijkt Amazone nog terug te komen (25-32) maar via een driepunter en een score van de wederom nuttig spelende Michelle Zantman is de ruststand 28-37.

Na de rust maakt Renes/Binnenland inside met Maxime Essenstam en Christa Baccas het verschil en loopt weg naar 38-54. Amazone kan niet echt een vuist meer maken en als vervolgens Randell van der Lee met een driepunter en Janine Guijt het verschil boven de 20 punten brengen (40-61) is de wedstrijd wel beslist. Kort later is het Maxime Essenstam die de eindstand van het derde kwart op 40-63 bepaald. Het laatste kwart gaat Renes/Binnenland verder waar het in kwart drie gebleven was. Randell van der Lee met een driepunter en Lisa van den Adel met een score en driepunter tillen de marge naar bijna 30 punten (42-71). Ook Yvette Adriaans noteert vervolgens nog twee driepunters en Christa Baccas leeft zich 6 punten op rij uit waarbij Joost van Rangelrooy de speelminuten over zijn hele selectie kan verdelen. De jeugdspeelsters Lotte Sant en Imke van Genderen noteren de slotscores voor Renes/Binnenland dat uiteindelijk met 56-89 de zege pakt en zo aan kop blijft van de Vrouwen Basketball League.

Scores: Christa Baccas 19 (+ 11 rebounds), Maxime Essenstam 14 (+ 6 rebounds, 5 steals), Lisa van den Adel 13 (+ 6 assists), Janine Guijt 13, Randell van der Lee 11 (+5 rebounds), Yvette Adriaans 6 (+ 5 rebounds), Inez van Hulsen 6, Michelle Zantman 4, Lotte Sant 2, Imke van Genderen 1.

Driesprong

De volgende wedstrijd van Renes/Binnenland is op zaterdag 8 oktober als Solar systemen Grasshoppers om 20.30 uur te gast is in sporthal De Driesprong in Barendrecht.