Sport: Basketbal

BARENDRECHT – [Video] In een wedstrijd die nooit spannend was konden de heren van Aarnoudse Binnenland gemakkelijk de winst naar zich toe trekken. Het team van Landslake Lions had hoge ogen willen gooien dit seizoen, maar kan deze helaas niet waar maken. Hierdoor kwam er uiteindelijk een groot verschil op het scorebord die zeker niet geflatteerd was in tegenstelling tot het eerste treffen, van een maand geleden.

Met een bijna fitte selectie kon coach Kazanakovas ten strijde trekken. Alleen Yasalde paz Costa ontbreekt nog in de gelederen. De vijf starters begonnen wat slordig in aanvallend opzicht, maar dit werd absoluut niet afgestraft door de tegenstander. Mede doordat de verdediging aan Aarnoudse Binnenland-zijde wel goed stond werd het voor hen ook moeilijk om te scoren. En de scores die er vielen bij de tegenstander kwamen vooral door individuele fouten. Dit resulteert dan uiteindelijk in een lage tussenstand van 16-11. Ondanks de voorsprong was er nog geen tevredenheid bij de thuisploeg over het vertoonde spel.

Het tempo moest dus om hoog en het balverlies kon wel wat meer beperkt worden. Met een 10-0 run was de wedstrijd misschien al wel gespeeld, maar de honger nog niet gestild. “Een sterke tegenstander straft fouten wel af en die tegenstanders komen we straks in de Final Four tegen. We willen ons dus beperken in het maken van fouten en vooral zelf diegene zijn die fouten afstraft.” Aldus Wander van Baalen. De power-forward uit Maassluis is na kerst aangesloten en liet deze wedstrijd zien dat hij zijn mannetje kon staan. Niels Plieger onderstreepte deze woorden door diverse steals te pakken en ook gelijk maar even zelf te verzilveren aan de andere kant van het veld. De ruststand kwam mede hierdoor op 38-21.

Wanneer je Richard Maxwell in je team hebt met de kwaliteit, om in liggende positie zwevend over het veld, sneller te zijn dan je verdediger is het makkelijk spelen. Hij bediende zijn ploeggenoten keer op keer met open kansen. Met name de open lay-ups vanuit fast-break situaties waren niet te missen. De tweede helft was dan ook kwalitatief van een beter niveau dan de eerste. De basketballiefhebbers op de tribune konden genieten van een technisch en tactisch teamspel. Er leek voor de gasten weinig meer aan te doen dan het over zich heen te laten komen. Na 30 minuten was de ruime voorsprong een feit 63-37.

Het laatste gedeelte stopte dit spelbeeld niet. De blauwe brigade bleef zakelijk basketbal op de vloer brengen. De vele aanvalsopties werden op diverse manier benut. De schoten bleven vallen en de vijfde dunk van de wedstrijd was het hoogtepunt. Patrick Frimpong draaide weg bij zijn tegenstander en dunkte snoeihard de bal door de ring. “With authority” zou het commentaar op NBA-tv zijn geweest. Uiteindelijk werd de eindstand door een aantal vrije worpen bepaald op 90-48.

Coach Kazanakovas analyseerde na de wedstrijd: “Ik ben blij met deze overwinning en kwalificatie voor de Final Four. We hadden ons erg in deze wedstrijd vastgebeten en wilden het publiek graag wat laten zien. De wedstrijd was best fysiek, maar de manier waarop mijn ploeg hiermee omging verheugde mij enorm. Zowel aanvallend als verdedigend bleven we agressief spelen en door mijn ruime bank konden veel spelers de onderlinge concurrentie laten zien er klaar voor te zijn. Je ziet dit terug aan het aantal spelers in de dubbele cijfers. Ondanks onze slordige start ben ik toch erg tevreden over het verloop van vanavond.”

Topscorers: Sjoerd van Vilsteren 13, Niels Plieger 12, Gillian Boldewijn 12, Wander van Baalen 11, Patrick Frimpong 10, Richard Maxwell 10.

Video: WebErikBinnenland Heren 1, BarendrechtNU

(Op alle video's berust copyright. Video's mogen zonder toestemming v.d. maker niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)