CBV Binnenland Heren 1 (Basketbal)

BARENDRECHT – In een prachtige basketbal ambiance zette Aarnoudse Binnenland de eerste score op het bord en bleef het 6 minuten lang op voorsprong, maar daarna was de jeu er al vroegtijdig af. Het gemis van een viertal spelers blijkt dan toch te groot en het klasse verschil wordt pijnlijk duidelijk. De Katwijkse formatie Grasshoppers speelde de wedstrijd, die nooit een wedstrijd was, makkelijk uit en pakte een mooie overwinning op de Barendrechters.

Met een dunk en een vrije worp opende Aarnoudse Binnenland de wedstrijd. Dit gaf wel enige vertrouwen aan de uitgedunde spelersgroep. Na vorige week moeten de Barendrechters vier spelers afstaan aan de ziekenboeg. Als dan na vijf minuten ook Sjoerd van Vilsteren het veld tijdelijk verlaat met een enkelblessure is dit vertrouwen als sneeuw voor de zon gesmolten evenals de opgebouwde voorsprong. Grasshoppers gaat er letterlijk op en overheen. Na tien minuten basketbal is duidelijk dat de schade zoveel mogelijk beperkt moet worden, want de gastheren staan dan al voor met 22-12.

Het massaal opgekomen publiek ziet het tweede kwart gelijk op gaan. Grasshoppers loopt niet echt uit, maar Aarnoudse Binnenland kan ook niet echt aanhaken. Vooral verdedigend staan beide ploegen veel scores toe. De thuisploeg kan profiteren van afgedwongen fouten en zo de ene na de andere fastbreak makkelijk afronden. Aan Binnenlandse zijde moet harder gewerkt worden om de bal door het netje te krijgen, maar de combinatie Frimpong/Maxwell pakt dit goed op. Al was het gat bij rust al vrij groot 45-32.

In de tweede helft bleken de Barendrechters onvoldoende in staat te zijn om de sterke inside jongens tegen te houden. De diversiteit in de Katwijkse aanval zorgde voor verschillende afmakers en zodoende werd vaak een openstaande man gevonden. Helaas kon coach Kazanakovas daar weinig power tegenover stellen. Peter van Stelt hierover: “We proberen te roeien met de riemen die we hebben en iedereen knokte er keihard voor, maar we kregen het vandaag (Maandag 1 februari 2016) niet voor elkaar om op de goede momenten de aanval van de tegenstander te ontregelen”. De jonge pointguard zag tot zijn ongenoegen de achterstand in het derde kwart dan ook alleen maar oplopen. Het grootste verschil gedurende de wedstrijd was dan ook 24 punten aan het eind van deze derde periode, 74-50.

Gelukkig beschikken de Barendrechters wel over een Rotterdamse mentaliteit, want opgegeven werd er niet. Continu weer de mouwen opstropen en er nog wat van proberen te maken. Het is maar een doekje voor het bloeden, maar het laatste kwart werd nog wel gewonnen. Mede doordat Floris de Jong zijn kwaliteit vanaf driepuntsland nog even aan het publiek liet zien. Zelfs de speaker kon het waarderen. Overigens een feest om te zien hoe het basketbal leeft in Katwijk en alleen daarom al zonde dat het nooit een echte wedstrijd was. De eindstand strandde uiteindelijk in het vissersdorp door een drietje van Jasper van den Adel bij 87-66. Het zou een mooi affiche zijn als deze twee echte basketbalclubs in complete formaties elkaar nog een keer kunnen treffen aan het eind van het seizoen.

Coach Kazanakovas toonde zich na afloop een goede verliezer: “We willen onze concurrent Grasshoppers feliciteren met deze belangrijke overwinning. Ze konden met hun diepe bank een hoge intensiteit op het parket leggen. Iets dat wij op dit moment helaas niet kunnen. Toch kijk ik uit naar de komende periode. We worden wijzer van dit soort wedstrijden en zullen dat in de toekomst moeten benutten. We gaan komende week weer hard in voorbereiding voor de volgende tegenstander.

Topscorers: Richard Maxwell 20, Sjoerd van Vilsteren 16, Patrick Frimpong 11