Dames Lintex Binnenland Barendrecht

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland hebben de uitwedstijd tegen Loon Lions met 49-59 verloren. Het team van coach Joost van Rangelrooy, dat de afgelopen weken al diverse topploegen van de Vrouwen Basketball League had verslagen, had een collectieve offday tegen de Landsmeerse formatie. Een ongeconcentreerde warming-up resulteerde in een slappe start van de wedstrijd die Lintex-Binnenland niet meer te boven kwam. Door de nederlaag is plek van vier van de ranglijst weer wat verder uit zicht geraakt omdat concurrent Lekdetec.nl met 78-55 de winst pakte tegen Amazone Utrecht. Volgende week is Lekdetec.nl te gast in sporthal De Driesprong en zal duidelijk worden of Lintex-Binnenland nog titelaspiraties mag koesteren.

Het eerste kwart is wellicht één van de meest vreemde de ooit gespeeld is op het allerhoogste niveau in Nederland. Pas na enige minuten spelen zet Tanya Brôring de 2-0 op het scorebord en even later met één rake vrije worp de 3-0 en die score blijft ongeveer tot de 8e minuut op het scorebord staan. Beide teams verdedigen zeer scherp en vrije schotkansen worden bijna niet weggegeven. Een eindstand na het eerste kwart van 10-6 is dan ook het resultaat. Ook het tweede kwart voert de verdediging de boventoon bij beide ploegen en blijft de marge min of meer gelijk op gaan, waarbij Eline Kasius namens Lintex-Binnenland wel een paar keer goed doorkomt. Een lage ruststand van 23-19 is het gevolg.

Na rust is Loon Lions scherper dan Lintex-Binnenland en weet het verschil uit te bouwen naar 16 punten (38-22). Lintex-Binnenland is aanvallend onmachtig onder de verdedigende druk van Loon Lions en speelt daarbij in een veel te laag tempo. Aan het eind van het derde kwart staat het 44-30 en lijkt Lintex-Binnenland kansloos om de winst te pakken. Lintex-Binnenland start het laatste kwart echter onder aanvoering van Rianne de Roos en Zera Butter met een 0-10 run (44-40) waardoor het weer een wedstrijd is. Met nog iets meer dan een minuut is het na een score van Zera Butter zelfs 51-49 en zijn er nog winstkansen. In de volgende aanval van Loon Lions verdedigt Lintex-Binnenland goed tot 2 seconden voor het einde van de schotklok. Loon Lions, dat tot op dat moment 0 op 8 schiet vanachter de driepuntslijn, knalt er een driepunter in die de wedstrijd uiteindelijk beslist. Lintex-Binnenland moet dan forceren, mist twee driepunters en zet Loon Lions een paar maal op de vrije worplijn zodat de winst met 49-59 in Landsmeer blijft.

Scores: Zera Butter 19, Eline Kasius 12 (+ 9 rebounds), Rianne de Roos 7 (+ 7 rebounds), Roubehie-Fissa 3, Esther Fokke 2 (+ 6 rebounds), Lisa van den Adel 2 (+ 5 assists), Willeke Bruins 2 (+ 5 rebounds), Shari Jeffrey 2.

Driesprong

Volgende week zaterdag speelt Lintex-Binnenland in sporthal De Driesprong de belangrijke thuiswedstrijd tegen Lekdetec.nl. Wil Lintex-Binnenland mee blijven doen in de strijd om de landstitel dan is winst een bittere noodzaak.