Brandweer oefent in spoortunnel van station Barendrecht

BARENDRECHT – Anderhalve week geleden informeerde de burgemeester (veiligheid) de gemeenteraad over een transport per trein van een grote hoeveelheid chloor door de spoortunnel van Barendrecht. Het gaat in totaal om 5.400 ton chloor verspreid over 15 treinladingen.

Ondanks de risico’s en eerder protest tegen chloortransporten is de gemeente echter niet van plan om bewoners/omwonenden te informeren. Mocht er toch iets mis gaan, dan zal de gemeente hier wel over communiceren. Dit blijkt uit antwoorden van de burgemeester op vragen door EVB.

Tijden geheim

De gemeente heeft samen met de DCMR (milieudienst) en VRR (veiligheidsregio) geconcludeerd dat het transport veilig is. Wanneer de treinen met potentieel gevaarlijke lading langs Barendrecht rijden wordt echter niet bekend gemaakt, uit veiligheidsoverwegingen. Er is alleen bekend dat het om 15 treinen gaat die tussen 15 maart en eind april langs Barendrecht rollen.

Locomotief koppelen

Op Kijfhoek zal een andere locomotief aan de lading worden gekoppeld. Vervolgens zal de trein met deze nieuwe configuratie zo de spoortunnel van Barendrecht inrijden en via het spoor ten noorden van de A15 richting het Botlekgebied gaan. Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat een stilgevallen chloortrein een groot probleem kan zijn (laat staan in een tunnel), zo blijkt uit een eerder scenario: “Een chloortrein stond stil op een niet toegestaan spoor en er werden voorbereidingen getroffen voor een locomotiefwissel, hetgeen allebei niet is toegestaan vanwege de grote risico’s” Uit dit onderzoek blijkt ook dat het maximum per jaar op 10.000 ton chloor ligt. Op die manier vangt Barendrecht met deze transporten in ieder geval al voor de helft een risico op.

Risico’s: 5.000 doden en 18.000 gewonden

Diverse steden hebben afgelopen jaren met succes geprotesteerd tegen de chloortransporten over hun grondgebied. In een rampscenario uit 2000 blijkt dat de autoriteiten bij een ongeval met een chloortrein in stedelijk gebied in het ergste geval uit gaan van 5.000 doden en 18.000 gewonden.

Het chloortransport waar enkele jaren geleden zoveel protest tegen was komt nu dus langs Barendrecht, omdat dit blijkbaar veiliger wordt geacht. De vraag is alleen of we daar als Barendrechters iets aan hebben of dat dit alleen een ‘gemiddeld risico’ omlaag haalt.

Dichtbevolkte gebieden vermijden

In een brief aan de burgemeester schrijven de veiligheidsregio en milieudienst dat Duitse dichtbevolkte gebieden kunnen worden vermeden door langs Barendrecht te rijden: “Gebruik van de Betuweroute is nu mogelijk, omdat de transporteur een directe trein vanaf de productielocatie inzet. Daardoor kunnen in Duitsland rangeerhandelingen en routes door dichtbevolkte gebieden worden vermeden.

Foto: Oefening door de hulpdiensten in de tunnelbuizen bij station Barendrecht



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »