Podiumplaatsen voor Barendrechtse kunstrijdsters in internationale wedstrijd

Het is goede vrijdag 2018, de klok slaat 13:00 uur, de huiskamer bij de familie Loonstra staat vol met koffers en tassen. De reis gaat naar Hamburg deze keer. Op zaterdag en zondag zullen de zusjes Gabi (9) en Dani Loonstra (13) en Barendrechtse Sophie Bijkerk (15) deelnemen aan de kunst schaats wedstrijd, Hamburg Michel . Het wordt de laatste van dit seizoen.

Het is een beste reis naar Hamburg en tegen de avond komen de dames met hun ouders aan in de Hansestadt Hamburg. Op zaterdagmiddag was het als eerste de beurt aan Dani Loonstra voor haar korte kür in de categorie Advanced Novice. In een deelnemersveld met rijdsters uit Denemarken, Frankrijk, Duitsland en Nederlandse had Dani als laatste geloot en dus startte zij als 18e. De prestaties van de andere deelnemers was goed, in een aantal gevallen heel goed, toch bood het mogelijkheden. Dani reed vertrouwd goed met een prachtige dubbel Axel en behaalde met een verschil van slechts 0.4 punten de eerste plaats bij haar korte kür. Op zondag zou zij dus als laatste mogen starten.

Junioren rijdster Sophie Bijkerk was ondertussen ook gearriveerd in Hamburg en zij betrad om 17:30 de ijsvloer. Sophie, op de weg terug na een bewogen seizoen waarin zij herstellende was van een zware knie blessure, had er zin in, niet te veel druk, een te overziene groep van 6 rijdsters. Ook bij Sophie was het veld internationaal met Deense en Duitse rijdsters en Sophie als enige Nederlandse rijdster. Ze deed wat ze kon en de stappen voorwaarts in haar herstel zijn elke wedstrijd herkenbaar. Een mooie tweede plek was haar deel na de korte kür.

Op naar zondag, eindelijk was het tijd voor Gabi, de jongste van de Barendrechtse dames. In de categorie Springs Girls AK9 nam Gabi het als enige Nederlandse rijdsters op tegen deelneemsters uit Frankrijk, Duitsland, Denemarken . Gabi trad als tweede van de negen deelnemers aan en hield tot de zevende rijdster haar eerste plek vast. Slechts 1 Deense en 1 Franse dame kropen haar voor op het podium, maar de eerste beker was een feit, Gabi sluit haar seizoen af met een prachtige verdiende derde plek.

Later die dag was het wederom de beurt aan Dani, door haar prima korte kür was het lang wachten. Uiteindelijk zette de Deense dame die als tweede de korte kür had afgesloten een lange kür op het ijs waar je u tegen zegt. Niets is onmogelijk en vol vertrouwen start Dani het haar maar al te bekende programma. Ze doet het prima en prachtig, na afloop zijn zelfs de Deense deelnemers onder de indruk en feliciteren haar met een prachtige kür. Het resultaat was er dan ook en Dani mocht op de tweede plek het podium betreden. Ook beker twee komt naar Barendrecht. Het volgende seizoen zal Dani in de categorie Junioren uitkomen.

Zou het Sophie lukken om de serie compleet te maken, het uitgangspunt van de korte kür biedt perspectief. Sophie springt in haar lange kür een 3-voudige Salchow, helaas werd deze door de jury als niet helemaal correct beoordeeld en moest ook Sophie de eerste plek aan haar voorbij laten gaan.

Vier dagen op pad, drie Barendrechtse jonge dames, twee tweede plaatsen en eén derde plek. Het was een waardevol, prachtig en sportief geslaagd weekeinde. De dames, schaatsend bij kunstrijvereniging DDD te Dordrecht werden in Hamburg begeleid door Marieke Ter-Kruithof, één van hun vaste trainsters bij Kunstrijvereniging De Drechtsteden in Dordrecht.