Kunstrijdsters Dani en Sophie weg naar het Nederlands Kampioenschap

BARENDRECHT – Op de Jaap Eden ijsbaan in Amsterdam werd afgelopen weekend de 5e  kwalificatiewedstrijd voor het Open Nederlands Kampioenschap Kunstschaatsen verreden. Ook bij deze wedstrijd was Kunstrijvereniging De Drechtsteden uit Dordrecht ruim vertegenwoordigd in diverse categorieën.

2e plaats Dani Loonstra

Op zaterdag 3 december vertrok het gezin Loonstra naar de Jaap Eden IJsbanen te Amsterdam. Oudste dochter Dani (11) trad daar aan bij de Advanced Novice dames kunstschaatsen voor de 5e selectiewedstrijd van de KNSB-Cup,  het selectie systeem dat zal leiden tot deelname aan het Open Nederlands Kampioenschap te verrijden op de Uithof Den Haag. De eerste wedstrijddag is zoals gebruikelijk  het toneel van de korte küren.

Dani had startnummer 9 geloot en dat betekende l vroeg dag. In een mooie strijd met mede kunstschaats talenten Maartje van Veen (Den Bosch),  Lika Brons (Alkmaar) en club genootjes Isabella Smit,  Rosalie van Wageningen en Lindsay van Zundert kwam Dani deze maal als derde uit de strijd. Haar programma was stabiel echter  hier was een klein foutje in de eerste sprong combinatie geslopen.  Al met al een mooi uitgangspunt voor de zondag.  De start volgorde voor de vrije (lange) küren  op de tweede wedstrijddag is over het algemeen omgekeerd van de uitslag van dag  één.

Dani zou  op twee na laatste starten,  net voor Maartje en Isabella.  Het wachten duurt lang als je als 15e aan de beurt bent. Uiteindelijk is het zover.  Dani betreedt het ijs met een blik die slechts groot plezier uitstraalt. Ze wordt aangekondigd, neemt haar start positie in en de muziek schalt door de Jaap Eden IJsbanen. Sprongen huizen hoog met prachtige landingen en mooie verbindende passen tussen de sprongen en pirouetten. Alles wat Dani vastpakte deze dag was vlekkeloos. In al haar pirouetten en haar passen serie behaalt Dani de hoogst mogelijke levels en de jury leden belonen haar inzet met louter pluspunten op alle uitgevoerde elementen. Het resultaat bedraagt een beloning van 52.40 op deze vrije kür, een verbetering van haar persoonlijk record met ruim 7 punten. Deze lange kür en de korte van zaterdag brengen Dani ook voor de gehele wedstrijd naar een persoonlijk record van wel 78.78 punten. Het is clubgenootje  Isabella Smit die er met de hoofdprijs van het weekeinde vandoor  gaat, haar voorsprong op de korte kür van zaterdag was net groot genoeg om Dani over het geheel voor te blijven. De beker voor de tweede plaats ging mee naar Barendrecht.

Sophie Bijkerk

Barendrechtse  Sophie Bijkerk  (14) was  eveneens van de partij in Amsterdam, nog steeds herstellende van een knie blessure had zij besloten uitsluitend op zondag de lange kür te rijden tijdens deze wedstrijd. In de categorie Junioren Dames kwam Sophie in een deelnemersveld van 23 rijdsters, als eerste in actie, dit omdat zij op zaterdag niet had deelgenomen aan de korte kür. Op de romantische klanken van het nummer Charms van Abel Korzeniowski reed Sophie een mooie kür met goed uitgevoerde dubbele sprongen en pirouetten. Sophie eindigde met deze lange kür op een prima 6e plaats. Met de punten van deze lange kür en de punten van een eerder gereden korte kür heeft Sophie haar deelname aan het Nederlands Kampioenschap veilig gesteld. Sophie heeft met de afgelopen wedstrijden bewezen dat zij op de goede weg is om weer terug te komen in de bovenste regionen van haar categorie.
Haar inzet werd met 52.78 punten beloond. Een resultaat waar Sophie gezien haar herstel proces best mee verder kan.

ONK

Werkend naar het ONK in februari zullen door beide Barendrechtse talenten nog heel wat trainingsuren besteed worden aan het, verder herstellen voor Sophie, en verder fijn slijpen van de details voor Dani. Deze getalenteerde kunstrijders trainen bij het trainersteam van topcoach Astrid Winkelman bij Kunstrijvereniging De Drechtsteden in Dordrecht.

Op 4 en 5 februari  volgt nog de zesde KNSB selectiewedstrijd in Eindhoven waarna van 23 t/m 26 februari 2017 de finale voor het Open Nederlands Kampioenschap verreden wordt in Den Haag.

Foto: Sophie Bijkerk