Basketbalvrouwen Renes/Binnenland winnen van Rotterdam Basketball

BARENDRECHT – Voor de derde keer dit seizoen heeft Renes/Binnenland de derby tegen Rotterdam Basketball met een zege afgesloten. In de Alexanderhal in Rotterdam was de Barendrechtse formatie na een ruststand van 33-48 met 77-95 te sterk. Renes/Binnenland kende in de wedstrijd zelf niet heel veel problemen en leidde van start tot finish, maar het vollopen van de ziekenboeg is op dit moment een groter punt van zorg voor de technische leiding.

Maxime Essenstam is er nog zeker enige weken niet bij, maar ook Randell van der Lee moest uit voorzorg aan de kant worden gehouden en Janine Guijt viel al na enkele minuten uit met een enkelblessure. Gelukkig viel wel de rentree te vieren van Zera Butter die per kwart enkele minuten ritme kon opdoen. Jantine Kraak liet met 27 punten en 12 rebounds een mooie double-double tegen haar oude ploeg noteren en ook Lisa van den Adel (20) en Gabriëlle van den Bosch (16) kwamen in de dubbele cijfers uit.

Wedstrijd

Namens Renes/Binnenland openen Lisa van den Adel en Gabriëlle van den Bosch met een driepunter de score (0-5). De thuisploeg kan nog even terugkomen (4-5) maar onder leiding van Jantine Kraak vergroot Renes/Binnenland de marge (6-11). Inmiddels heeft ook Zera Butter haar rentree gemaakt en laat direct een score aantekenen. Toch komt Rotterdam Basketball nog even dichtbij (13-17) voordat Gabriëlle van den Bosch met een volgende driepunter en Jantine Kraak de stand na het eerste kwart op het scorebord zetten (13-22). Die marge blijft in het tweede kwart lang het verschil alhoewel Renes/Binnenland telkens wel wat kan weglopen en Rotterdam Basketball countert. Coach Joost van Rangelrooy ziet inmiddels Janine Guijt met een enkelblessure afhaken en geeft ook alle jeugdspeelsters veel speeltijd. Lisa van den Adel geeft met 8 punten op rij het startschot om het verschil groter te maken en bij een 33-49 klinkt het rustsignaal.

Direct na rust zijn het wederom Lisa van den Adel en Jantine Kraak die het verschil tot boven de 20 punten brengen (36-57). Vanaf dat moment controleert Renes/Binnenland de wedstrijd zonder dat het tot het uiterste hoeft te gaan. Gabriëlle van den Bosch en Chermensa van la Parra laten nog enkele driepunters aantekenen en verder kabbelt de wedstrijd rustig naar het einde. Renes/Binnenland verdedigd te slap maar het kwaliteitsverschil is te groot om de Barendrechtse ploeg in verlegenheid te brengen en met 77-95 gaat de winst uiteindelijk mee naar Barendrecht.

Scores: Jantine Kraak 27 (+ 12 rebounds), Lisa van den Adel 20, Gabriëlle van den Bosch 16, Inez van Hulsen 8 (+ 7 rebounds, 9 assists), Zera Butter 8, Chermensa van la Parra 8, Michelle Zantman 3, Lotte Sant 3, Yvette Adriaans 2.

Apeldoorn

Volgende week zaterdag speelt Renes/Binnenland wederom een uitwedstrijd. Om 16.15 uur is in Apeldoorn Keus/Royal Eagles de tegenstander.

Foto: Arie Kraak