CBV Binnenland Heren 1 (Basketbal)

BARENDRECHT – Na twee opeenvolgende nederlagen was er nu weer reden tot lachen in de kleedkamer van de Barendrechters. Een lastige uitwedstrijd tegen Landslake Lions werd gewonnen met 66-84. Na drie gelijk opgaande kwarten, werd in het laatste gedeelte de overwinning binnen gesleept.

Het vertrouwen in een goede afloop van deze wedstrijd was vooraf minder hoog dan normaal, want na twee verloren wedstrijden en een nog altijd niet fitte selectie is de rotatie krap. De wil om te winnen was echter niet gedaald. Captain Sjoerd van Vilsteren: “We zaten even in de hoek waar de klappen vielen, maar opgeven nooit. Dit team is mentaal erg sterk en heeft dit al meerdere malen bewezen de afgelopen jaren.” Deze woorden worden bevestigd door het initiatief dat Aarnoudse Binnenland neemt. Verdedigend schort het echter nog aan effectiviteit. Hierdoor weet de thuisploeg continu dicht bij te blijven.

Tot aan de rust eigenlijk hetzelfde verhaal. Alleen nu in het voordeel van de mannen uit Landsmeer. Even lijken ze een gat te slaan, maar een eindsprint in de laatste paar aanvallen en het gat is weer minimaal. Vooral het verschil in de rebounding zorgt hiervoor. Binnenland laat hier soms de kaas van het brood eten en wordt dan brutaal weggerebound. Op het moment dat elke “terug-kaatser” van het bord geplukt kan worden dan geef je de opponent weinig schotkansen. Automatisch heb je dan zelf meer scoringsmogelijkheden. In de rust werd hier dan ook op gehamerd door coach Kazanakovas.

Met een stand van 38-37 werd de tweede helft begonnen. Deze laatste twintig minuten bleken een kolfje naar de hand van Patrick Frimpong. De center wist de basket steeds makkelijker te vinden en werd dan ook veelvuldig gezocht. Zo trokken de Barendrechters het initiatief weer naar hun zijde. Wanneer zij al hun vrije worpen hadden benut zou de voorsprong groter zijn dan de vijf punten die er na dertig minuten op het bord stond. De open schoten na een foutieve stop bleken deze avond sowieso een doorn in het oog van Aarnoudse Binnenland te zijn, want dit percentage lag opvallend laag. Wanneer wedstrijden zo dicht bij elkaar liggen kan dit gewoon beslissend zijn.

De wedstrijd lag nog helemaal open. Met nog één kwart te gaan en een 57-62 voorsprong was het zaak geconcentreerd het veld in te gaan om de punten mee naar huis te kunnen nemen. En dit pakte het team goed op. Diverse open lay-ups en stops in de verdediging zorgde voor een eindstand die enigszins geflatteerd is, want makkelijk was het zeker niet. Met 66-84 werd een belangrijke concurrent verslagen en de blijdschap na afloop dan ook terecht.

Dat vond ook coach Kazanakovas: “Het grote verschil dat nu op het scorebord staat geeft geen realistisch beeld van de wedstrijd. Het was een echte strijd voor ons. Vooral dankzij een solide verdediging in de vierde periode konden we de voorsprong uitbouwen en daar ben ik natuurlijk erg blij mee. De spelers werken er hard voor en moeten in deze periode net wat extra’s van zichzelf vragen. De energie waarmee ze dan spelen is fantastisch. We gaan ons nu opmaken voor de laatste twee moeilijke wedstrijden van februari.

Topscorers

Topscorers: Patrick Frimpong 23, Sjoerd van Vilsteren 17, Niels Plieger 16, Gillian Boldewijn 10