Kunstrijdster Dani Loonstra wint KNSB cup 2015

BARENDRECHT – Afgelopen zaterdag (14 maart) werd voor de Barendrechtse kunstrijdster Dani Loonstra (10) een seizoen hard werken beloond. Tijdens de KNSB-Cup finale in Zoetermeer won Dani, met een nieuw persoonlijke record van 32,58 punten, de categorie Teens A.

Na een 2de plaats in de eerste selectiewedstrijd en vervolgens winst in de 2e selectiewedstrijd in de afgelopen maanden was de spanning voor de finale zaterdag om te snijden.

Podium

Samen met een drietal dames van de Bossche kunstrijvereniging BKV spande het erom hoe het podium verdeeld zou gaan worden. Eén van de ‘concurrenten’ kwam tot 31,04 punten, ruim een half punt boven  het Personal best van Dani tot dan toe. Even later een tweede concurrente, als negende  rijdster, deed daar met  31,11 punten nog een klein schepje bovenop. Dani is dan uiteindelijk zelf als elfde, van de in totaal twaalf finalisten, aan de beurt. De spanning was zichtbaar opgelopen. Dani wordt geannonceerd, een high five van haar coach en een laatste aanmoediging, en dan moet ze het zelf doen.

Zij reed een foutloos programma met prachtige sprongen en een voortreffelijke expressie brachten Dani naar een puntentotaal van 32,58 en een voorlopige eerste plaats. Nog 2,5 minuut spanning wachtend op het resultaat van de laatste, twaalfde, rijdster. Het was zij die vorig jaar won, het is zij waarvan Dani weet dat ze het ook in haar heeft, het is zij die deze mooie resultaten weer kan reduceren tot plek twee, het is spannend. Het loopt voor Dani goed af en de 32,58 punten blijken genoeg voor de winst.

Met haar 10 levensjaren is Dani de jongste winnares van de KNSB-Cup in deze categorie, Teens, sinds de nieuwe categorie indeling door de KNSB werd geïntroduceerd in seizoen 2011 – 2012.

Trainen

De weg naar dit resultaat was niet eenvoudig. Dani traint 5 dagen in de week bij Kunstrijvereniging De Drechtsteden Dordrecht. Op maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag is ze te vinden op de Sportboulevard aan de Fanny Blankers-Koenweg. Een combinatie van schaatsen, off-ice training, mentale coaching, ballet en dans vallen haar op deze dagen ten deel.

In totaal besteedt Dani zo minstens 17 uur per week aan haar passie. Het doel: deelname aan de Olympische spelen, het liefst al in 2022.Met grote voorbeelden zoals Niki Wories (Nederlands Kampioene Senioren) en Rotterdamse Kyarha van Tiel (15de op het Europees Jeugd Olympisch Festival) en het resultaat van dit weekeinde is ze in ieder geval goed op weg.