Sport: Basketbal

BARENDRECHT – De vrouwen van Lintex-Binnenland hebben ook de thuiswedstrijd in de Vrouwen Basketball League tegen Solar systemen Grasshoppers niet in winst kunnen omzetten. Na een ruststand van 36-36 was de ploeg uit Katwijk uiteindelijk met 71-88 de sterkste.

Waar het team van coach Joost van Rangelrooy, ondanks de waslijst aan geblesseerden, de afgelopen wedstrijden veel vechtlust en energie liet zien was het deze zaterdagavond een totaal ander verhaal.

Speelsters

Ondanks een goede start oogde het team flets en speelde hiermee de Katwijkse formatie in de kaart die hier dankbaar gebruik van maakte. Coach Joost van Rangelrooy moest constateren dat veel speelsters door het ijs zakte vanavond (Zondag 8 november 2015) en dat er te weinig scorende inbreng was van andere speelsters om Zera Butter (28 punten) en Lisa van den Adel (24 punten) te ondersteunen. Hoopvol was wel de rentree van Eline Kasius die na haar ernstige knieblessure na ruim een jaar weer enkele speelminuten kon maken. Door de nederlaag is Lintex-Binnenland uitgeschakeld voor deelname aan de Final Four.

Wedstrijd

De wedstrijd start met twee scores van Solar systemen Grasshoppers maar onder aanvoering van Zera Butter pakt Lintex-Binnenland het initiatief (9-4). Lintex-Binnenland speelt niet goed maar is wat scherper dan Grasshoppers die erg slap beginnen. Na twee opeenvolgende driepunters van Lisa van den Adel loopt het verschil op naar 15-7. Grasshoppers haakt dan aan en met een 18-13 stand wordt het eerste kwart afgesloten.

In het tweede kwart zijn het Zera Butter en Lisa van den Adel die Lintex-Binnenland weer op het goede spoor zetten en halverwege het kwart lijkt er bij 29-20 niet echt veel aan de hand. Plotsklaps is de thuisploeg echter de greep op de wedstrijd kwijt en Solar systemen Grasshoppers kan hierdoor terugkomen tot 32-30. Als vlak voor het rustsignaal het 36-33 wordt lijkt Lintex-Binnenland met een voorsprong de kleedkamers te kunnen opzoeken. Sonja Kuijt zorgt er echter met een “buzzerbeater” vanaf eigen helft voor dat beide ploegen met een gelijke stand de rust in gaan.

In het derde kwart gaat het fout voor Lintex-Binnenland. In een tijdsbestek van 5 minuten slaat de ploeg uit Katwijk gat van 10 punten (39-49) en de thuisploeg heeft vervolgens niet meer de energie om dit recht te zetten. Het verschil loopt vervolgens verder op naar 48-64 aan het einde van het derde kwart.

In het vierde kwart loopt het verschil zelfs nog verder op (53-77) maar de thuisploeg kan, met de 15-jarige Imke van Genderen en 14-jarige Chermensa van la Parra in het veld, toch de knop nog even omzetten en knokt zich uiteindelijke naar een 71-88 eindstand.

Scores: Zera Butter 28, Lisa van den Adel 24, Shari Jeffrey 7, Imke van Genderen 6, Willeke Bruins 3, Michelle Zantman 2, Chermensa van la Parra 1, Linda Appers 0 (+10 rebounds).

Amazone

Aankomende week neemt Lintex-Binnenland het in Utrecht op tegen Amazone. De wedstrijd in sporthal Galgenwaard begint om 19.15 uur.