Verzekering vergoedt iPhone van redder in nood niet

BARENDRECHT – Drie weken geleden, op maandag 3 oktober, raakte een auto op de GROEN-rotonde in een slip en kwam in de vijver van de rotonde terecht. De betrokkenen hebben in de afgelopen weken de schade moeten afhandelen, maar dit zorgde voor één van de behulpzame omstanders, Raymond, voor een onaangename verrassing. De verzekering van het slachtoffer wil de schade aan zijn mobiele telefoon niet vergoeden omdat hij ‘vrijwillig’ het water in is gesprongen om de inzittenden te helpen.

Update: Verzekeraar ASR gaat dagwaarde van defecte iPhone redder vergoeden

De man stond op de betreffende maandagochtend samen met een collega te wachten bij de oprit van de rotonde. Op dat moment slipte de auto van het slachtoffer en raakte deze te water. Jitske, de trotse vriendin van redder Raymond: “Mijn vriend aarzelde geen moment, is de rotonde opgerend -waar het in de spits behoorlijk druk was- en is zonder na te denken de vijver in gesprongen. Een stuk of 20 auto’s waren toen al gepasseerd zonder te stoppen of uit te stappen! De auto was aan het zinken en de bestuurster in paniek. 

Reddingsactie

Ze vervolgt: “De vrouw zat nog in de gordel en kon haar deur en raam (elektrisch) niet meer open krijgen. Raymond heeft geprobeerd om de deur open te krijgen, wat erg moeizaam ging vanwege de druk van buiten. Uiteindelijk is het gelukt, is haar gordel los gekomen en heeft hij haar naar buiten kunnen trekken.” Het voertuig zonk vervolgens zo ver weg dat alleen het dak nog boven het wateroppervlak uit stak. Jitske: “Als hij er niet ingesprongen was, was het waarschijnlijk nu een stuk slechter gegaan met het slachtoffer.” Relatief gezien een goede afloop, zo zullen de betrokkenen op dat moment hebben gedacht.

Emotionele en financiële schade

De kwestie die ik echter aan de kaak wil stellen is het feit dat hij de vijver is ingesprongen met zijn iPhone 6 nog in zijn zak. Helaas heeft deze telefoon de duik niet overleefd. Er is nog getracht om deze te repareren, maar helaas bleek dit niet meer mogelijk. Vanwege het feit dat er recent geen back-up van was gemaakt heeft hij al zijn foto’s verloren die hij gemaakt heeft bij de geboorte van ons dochtertje zo’n 2 jaar geleden. Echt botte pech“, zo vertelt het stel.

Naast de emotionele schade moest ook de telefoon worden gerepareerd of vervangen. Jitske: “Wat ik dan ook niet kan begrijpen is dat de verzekering van het slachtoffer heeft aangegeven dat ze helaas niets voor de redder, mijn vriend dus, kunnen betekenen. Ze hebben in principe gewoon gezegd ‘wij kunnen er ook niets aan doen dat hij vrijwillig het water in is gesprongen en daarbij vergeten is zijn telefoon uit zijn zak te halen’

Iedere seconde telt

BarendrechtNU lezeres Claudia de Bondt gaf naar aanleiding van de reddingsactie 3 weken geleden al de volgende reactie op het incident: “Het is dat er 2 mannen zo het water insprongen voor de dame in kwestie want de hulpdiensten duurde ongeveer 20 min voor ze er waren op de Carnisser Baan“ De reddingsactie lijkt daarmee in ieder geval niet overbodig te zijn geweest. “Je doet dus iets wat eigenlijk iedereen zou moeten doen (…) Misschien zijn die seconden die hij niet gebruikt heeft om zijn telefoon uit zijn zak te halen wel de beslissende seconden geweest“, aldus Jitske.

Mensen met tips/suggesties (of een oplossing) voor deze situatie mogen zich uiteraard melden bij BarendrechtNU.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »