Daltonleerlingen brengen bezoek aan Handelsschool in zustergemeente Louny

BARENDRECHT – Leerlingen uit havo-4 en vwo-5 van het Dalton Lyceum Barendrecht (DLB) brachten van 8 tot en met 13 maart een bezoek aan de Handelsschool in Louny, de zustergemeente van Barendrecht in Tsjechië. Al jaren onderhoudt het DLB contacten met deze zustergemeente en dit maal stond het bezoek in het teken van het Europese project: Helping each other dat gesubsidieerd wordt door het Europese platform Erasmus +, het nieuwe Europese subsidieprogramma voor onderwijs, jeugd en sport.

Het thema van het driejarige project is duurzaamheid. De leerlingen die in het kader van het vak internationalisering aan het project deelnamen, verbleven in Tsjechische gastgezinnen. Naast het dagelijks werken aan het project op de Handelsschool was er ook nog tijd om meer van het land en zijn prachtige hoofdstad Praag te ontdekken. In juni zullen de leerlingen van de Tsjechische Handelsschool een tegenbezoek aan Barendrecht brengen.

Gastgezin

Naomi Tramper, leerling vwo-5: ‘Mijn Tsjechisch gastgezin was echt super gastvrij. Iedereen deed enorm zijn best om mij te begrijpen en het me naar mijn zin te maken.

Kim Naeijé, leerling havo-4: ‘Ik ben door deze reis enorm veranderd. Ik heb echt heel veel geleerd en waardeer nu nog meer wat ik allemaal thuis heb.

Onderzoek

De in totaal 24 leerlingen van beide scholen ondervroegen in een eerder stadium 100 gezinnen uit beide landen over de persoonlijke omgang met allerlei consumptiegoederen en energie (microniveau). Tijdens het bezoek vergeleken de leerlingen de uitkomsten van deze vragenlijsten en gingen zij met elkaar in gesprek over de mogelijke oorzaken van de verschillen. Bovendien bedachten zij maatregelen die de overheid en zijzelf kunnen nemen om het bewustzijn en het gedrag van mensen op het gebied van duurzaamheid te verbeteren. Dit project op microniveau loopt tot januari 2015. De twee daaropvolgende jaren zal het onderzoek naar duurzaamheid op meso- en macroniveau gericht zijn.

Huub Wittenbols , leerling havo-4: ‘We moesten in het Engels met elkaar communiceren. In het begin was dat best lastig, maar later ging het steeds beter. Je wordt beter door ervaring.

De voorlopige resultaten van het onderzoek werden aan het einde van de werkweek in Louny gepresenteerd aan een aantal leden van Stedenband 2020. De voorzitter hiervan en oud-burgemeester van Louny, Jan Kerner, legde de leerlingen het belang van de stedenband uit en lichtte toe op welke vlakken de samenwerking van de zustersteden momenteel plaatsvindt.

Ralph Wallenborn, docent Duits en initiator van dit uitwisselingsproject: ‘De Tsjechen en Nederlanders hebben meer gemeenschappelijk dan je op het eerste gezicht zou denken. Het is prachtig om te zien hoe snel de leerlingen verbroederen en van elkaar leren.

Green report

De resultaten van het project over duurzaamheid zullen worden gebundeld in een zogenaamd ‘green report’, dat aan alle belanghebbenden wordt toegestuurd en ook op Wikigreen te zien zal zijn. Wikigreen is een website die speciaal voor dit driejarige project in het leven is geroepen met als doel bewustheid ten aanzien van energiekwesties bij belangstellenden te vergroten. Daarnaast is het een platform om het Europese gedachtegoed te verspreiden. Belangstellenden in het project kunnen meer lezen op: wikigreen.eu

Foto: Leerlingen en docenten Dalton Lyceum Barendrecht en Handelsschool Louny bij een natuurlijke waterbron op de heuvels van Louny



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Onderwijs



« | »