Plan: Drijvende speeleilanden voor kinderen in de Gaatkensplas

BARENDRECHT – Twee speeltuinen in het water met daartussen drijvende wandelpaadjes. Dat is, als het aan de gemeente ligt, één van de plannen waarmee het ‘Hart van Carnisselande‘ moet worden opgefleurd. De plannen werden afgelopen week gepresenteerd aan omwonenden en staan nog open voor suggesties en aanpassingen.

Het plan is om langs de kade bij de keerlus van de tram een tweetal speeleilanden in het water te plaatsen (schets zichtbaar in de artikelfoto). Drijvende wandelpaden verbinden de waterkant op een aantal plaatsen met de twee speeleilanden. Het drijvende pad loopt ook onder de kronkelbrug (Gaatkensbrug) door.

Speeleiland

Doe eens een keer gek, dachten we bij ons zelf“, zo vertelde de ambtenaar die de plannen toelichtte aan de omwonenden. Het plan bevat aan de westzijde, volgens de huidige tekeningen, een soort speelkasteel met klimnetten voor kinderen. Je kunt alleen op het speeleiland komen door over een net te klimmen die boven het water hangt (hangbrug).

Aan de oost-zijde staat een drijvende zandbak met speeltoestel in de planning. Opvallend genoeg (vooralsnog) zonder hekwerk eromheen. Tussen de waterkant en het speelgebied wordt riet in het water geplaatst om het gebied een groenere uitstraling te geven.

Enthousiasme en zorgen

Omwonenden werd gevraagd om feedback te leveren op te plannen: wat is leuk en wat kan er beter. Een oma zag het wel zitten om met haar kleinkinderen naar het speeleiland te gaan op een zonnige dag: “Leuk dat er weer iets voor de jeugd komt.” Een vader was daarentegen ernstig bezorgd over de potentiële gevaren van de speeleilanden: de speelplaats trekt kinderen aan, maar is dat wel verantwoord? En moeten er dan geen hekjes rond de paden en speeltuinen worden geplaatst?

De tips en suggesties van omwonenden worden gebruikt om de plannen verder aan te scherpen. Nog dit jaar moet er meer duidelijkheid komen over hoe de plannen exact zullen worden uitgevoerd.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »