“Over (je) schaduw heen” bij het Dalton Lyceum: Samenwerking van scholen met verschillende achtergronden

BARENDRECHT – Afgelopen dinsdag (12 december) was het Dalton Lyceum Barendrecht gastheer van de kick-off van het Project “Over (je) schaduw heen”. Aan het project nemen drie klassen VWO-3 deel. Elke klas is afkomstig van een andere school. Elke deelnemende school, het Avicenna College, Het Wartburg College Guido de Brès en het Dalton Lyceum heeft een andere achtergrond.

Het Avicenna is een islamitische school, het Wartburg een gereformeerde school en het Dalton Lyceum is een openbare school. Vanuit hun verschillende achtergronden leren de kinderen elkaar kennen en gaan ze samen een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis onderzoeken: het leven in Kamp Vught tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Kennismaking

Op de kick-off werd na een welkomstwoord van de teamleider van VWO-3, de heer Klok, gestart door de leerlingen met “speeddaten”. Een kennismakingsspel om het ijs te breken. Nadat leerlingen elkaar hadden geïnterviewd en elkaar aan anderen hadden voorgesteld werd er gestart met de introductie-opdracht. Hoe denkt een ieder vanuit zijn of haar achtergrond over relaties. Mag iemand die gelovig is, van zichzelf, van zijn of haar ouders een relatie hebben met iemand van een ander geloof of een ongelovige? Ervaren sommige leerlingen dat ze een dubbelleven leiden? De bevindingen van de verschillende groepjes werden in klassenverband aan elkaar gepresenteerd.

Volgende week, woensdag 20 december, wacht het bezoek aan Kamp Vught. Na een flitsende start als deze bij de kick-off kan het niet anders dat al deze leerling er in zullen slagen om over hun schaduw heen te springen!

Het project “Over (je) schaduw heen” is bedacht door de Stichting Loods24/Joods kindermonument en wordt gefinancierd door het Vfonds.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Onderwijs



« | »