Dalton Lyceum doet ervaring op met tablets in de klas

BARENDRECHT – Afgelopen augustus is een groot aantal brugklassen van het Dalton Lyceum Barendrecht gestart met het gebruiken van een iPad (tablet) tijdens de les. De meeste brugklasleerlingen hebben hierdoor nu, naast hun schoolboeken en andere traditionele leermiddelen, de mogelijkheid om bij alle vakken tijdens de les snel iets op internet op te zoeken, een opdracht te maken of interactief met de lesstof bezig te zijn.

Docente Frans, Esther van Niel: “Het is nog wel even wennen hoor. Ik maak nu kleine overhoringen met een speciale app. Hiermee kan ik snel en eenvoudig controleren of iedereen de lesstof heeft begrepen. Dit is handig voor mij en ook de leerlingen vinden deze manier van overhoren leuk. Zij doen vanwege het wedstrijdelement nu fanatiek mee. Maar, ik moet wel bekennen dat ik nog niet alle onderwijsapps onder de knie heb. Ik heb ook nog wel wat te leren.

iCamp voor docenten

Om alle technologische ontwikkelingen bij te houden, is een groep docenten in de zomervakantie op iCamp geweest. Gedurende twee dagen kregen zij een intensieve training in het omgaan met de iPad in de klas. Gedurende het schooljaar zullen er ook nog diverse workshops voor geïnteresseerde docenten georganiseerd worden. Teamleider brugklassen, Marian de Ruiter: “Sommige docenten zijn nog wat voorzichtig met het gebruiken van digitale hulpmiddelen, maar langzaam maar zeker merken we dat in steeds meer lessen de iPad wordt ingezet om te differentiëren naar het niveau en de interesse van de kinderen. En dat is mooi, want hierdoor kan er beter ingespeeld worden op de individuele behoeften van de leerlingen.”

Wat vinden de leerlingen er eigenlijk zelf van? Sam uit klas B1K geeft aan dat het soms erg verleidelijk is om spelletjes te spelen op de iPad. “Zeker als het spannend is bij een spel, dan vind ik het moeilijk om toch niet stiekem verder te spelen in plaats van de opdrachten voor de les te maken.” Vooral de interactieve quizzen van de App Kahoot worden gewaardeerd. Eline uit klas B1K: “Ik vind de les nu leuker, omdat je zonder dat je het in de gaten hebt, heel veel leert.

Natascha Adriaans, docente Engels: “We moeten leerlingen leren om te gaan met de digitale hulpmiddelen, maar ook met alle sociale media, terwijl we zelf ook nog aan het leren zijn. Dat maakt het soms heel complex.

Inspiratie

Dat het gebruiken van een iPad ook helpt om tot hele originele en inspirerende presentaties te komen, bleek wel uit de inzendingen van de jaarlijkse reflectieverslagen die dit schooljaar niet per se schriftelijk, maar ook met beeld konden worden gemaakt. “Ik heb naast presentaties met behulp van Prezi of PowerPoint ook mini-documentaires ontvangen waarin leerlingen terugkijken op de eerste schoolweken”, vertelt brugklasmentor Erik van den Berg. “Met deze informatie kan ik de leerlingen nog beter helpen, omdat ik letterlijk een inkijkje heb gekregen in hun schoolleven.

Alle brugklassen

Het is de bedoeling dat volgend schooljaar alle brugklassen van het Dalton Lyceum een iPad gebruiken in de les. Dit schooljaar wordt vooral gebruikt om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn op het gebied van digitale hulpmiddelen, zoals apps, digitale schoolboeken of andere software. Bovendien wordt dit schooljaar ook gebruikt om de digitale vaardigheden van docenten te trainen zodat zij de leerlingen bij kunnen houden of zelfs weer een stukje voor kunnen blijven.

Meer informatie over het onderwijs met een iPad in de klas kunt u vinden op de website van het Dalton Lyceum Barendrecht.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Onderwijs



« | »