Binnenkijken in het gemechaniseerd Home Shop Center van Albert Heijn in Barendrecht

BARENDRECHT – [Foto’s + Video] In 2022 werd er gestart met de bouwwerkzaamheden van een groot nieuw ‘Home Shop Center’ van supermarkt Albert Heijn (AH) aan de Gebroken Meeldijk/Ziedewij in Barendrecht. Gisteren (Vrijdag 27 oktober 2023) gaf de supermarkt een sneak preview over wat er binnen in deze gigantische hal precies gaat gebeuren.

In het Home Shop Center (HSC), direct naast de spoortunnel van station Barendrecht, gebruikt Albert Heijn voor het eerst nieuwe robot technologie om boodschappen van online bestellingen op te slaan en te sorteren. Ook zet AH in op duurzaamheid: Op het gebouw liggen 5.400 zonnepanelen, zijn er 63 elektrische oplaadpunten (voor bestelbusjes en medewerkers), hebben ze een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren. Dit weekend is het familieweekend en mogen medewerkers en familieleden een kijkje nemen in de nieuwe faciliteit.

Nieuw

In totaal wordt er binnen enkele dagen begonnen met het uitleveren van 7.000 bestellingen per dag, waarbij er in totaal zo’n 15.000 kratten met boodschappen worden gevuld. Klanten uit Barendrecht zullen hun boodschappen dus voortaan direct uit dit centrum krijgen. Geleidelijk zal het centrum in Barendrecht ook de productie van het huidige sorteercentrum in Rotterdam overnemen. Bezorging zal nu al gedeeltelijk plaatsvinden met elektrische busjes, maar dit moeten er steeds meer worden. AH werkt nog aan het uitbreiden van het eigen laadnetwerk om alle voertuigen van stroom te kunnen voorzien.

Het HCS in Barendrecht biedt werk voor zo’n 450 personen in het gebouw en nog eens aan zo’n 450 chauffeurs.

Robots helpen bestellingen verzamelen

De boodschappen komen als eerst in grote aantallen vanaf rolkarren het centrum binnen: In een voorbeeld aan de media werd afgelopen week getoond hoe dit proces verloopt met een lading potten pindakaas. Medewerkers aan de éne kant van het sorteercentrum ‘vullen’ het geautomatiseerde systeem met de nieuw binnengekomen boodschappen. Ze scannen een product, waar er één of misschien wel honderd van klaar staan. Vervolgens gaan robots, die over een groot netwerk van rails rondrijden, een lege bak opzoeken die gevuld kan worden. De bak wordt opgepakt en automatisch bij de medewerker neergezet. De medewerker kan de producten in de krat plaatsen waarna de robot de volle krat weer komt ophalen. De krat wordt vervolgens ergens in het opslagsysteem neergezet. (Zie hier een korte flitsende video van AH zelf over het proces)

Aan de andere kant van het opslagsysteem staan medewerkers die bestellingen van klanten moeten samenstellen. Nadat een specifieke bestelling is geselecteerd en de bekende blauwe AH krant op de band is gezet, gaan de 300 robots weer aan het werk: Alle boodschappen van jouw bestelling worden opgezocht in het opslagsysteem en achter elkaar worden de boodschappen voor de neus van de medewerker gezet die ze in de blauwe krat doet. Om te zorgen dat je zeker weet dat je bestelling klopt, scant de medewerker de producten hier vlak voordat ze de mand in gaan.

Via een rolband gaat de blauwe krat vervolgens op weg naar de volgende stap: Het handmatig bijvullen van bepaalde producten. Vers producten liggen niet in kratten in het opslagsysteem met robots en ook brandbare producten (deodorant, chloor, etc) moeten worden opgeslagen in speciale brandveilige kasten. Een medewerker loopt dus nog een rondje langs deze producten als de bestelling van de klant hiermee moet worden aangevuld.

De kar met kratten wordt opnieuw terug op een rolband geplaatst. Dit gaat grotendeels automatisch, waardoor de medewerkers niet hoeven te bukken of tillen. De krat rolt over de banden richting de uitgang van het sorteercentrum, maar voordat dit gebeurt wordt de krat op de juiste hoogte gebracht in een soort mini reuzenrad. Afhankelijk van waar de krat in het bestelbusje terecht moet komen, wordt deze op de juiste hoogte in een rek klaargezet. Een medewerker moet hier nog wel tillen: De kratten worden één voor één uit het rek gehaald en in een speciale kar gezet die vervolgens richting het bestelbusje kan worden geduwd.

In het HCS in Barendrecht gaan in eerste instantie zo’n 1.000 kratten per uur over de rolbanden (één iedere 3-4 seconden) en zal dit totaal rond de 15.000 per dag komen. Het gebruikte robotsysteem is echter 24/7 inzetbaar en de AH heeft de optie om hiermee in de toekomst op te schalen. Het systeem kan o.a. 24/7 door omdat de robots niet altijd allemaal actief zijn in het systeem en tussendoor zichzelf kunnen opladen.

Buurtroute

Albert Heijn maakte gisteren (Vrijdag 27 oktober 2023) ook bekend dat ze gaan werken met de ‘buurtroute’: Een systeem waarbij klanten als buren onderling geld kunnen besparen als ze hun boodschappen op hetzelfde moment laten bezorgen. De functie komt beschikbaar in de app van de Albert Heijn en klanten kunnen hiermee maximaal € 13 per jaar (per klant) besparen. De supermarkt wil hiermee minder kilometers op de weg te hoeven maken voor bezorging, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsambities van het bedrijf.

Albert Heijn

De CEO van Albert Heijn, Marit van Egmond, wilde tijdens de perspresentatie niet bekendmaken wat deze ‘robot investering’ AH heeft gekost. Het is volgens de CEO ‘niet relevant’ of online bestellingen/bezorging op zichzelf winstgevend is, het bedrijf wil er ‘altijd en overal’ zijn voor de klant en zolang de AH als geheel winstgevend is, is dat voor het bedrijf waar het om gaat. Inmiddels haalt AH 10% van de omzet uit online bestellingen. Ook wordt er in Zwolle momenteel al gewerkt aan een tweede Home Shop Center met dezelfde technologie als die in Barendrecht.




Bekijk hier meer artikels uit de categorie Ondernemen


Fotograaf: BarendrechtNU, BarendrechtNU

(Op alle foto's berust copyright. Foto's mogen zonder toestemming v.d. fotograaf niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)


« | »