DB Schenker moet ProRail betalen voor schade treinongeluk Barendrecht 2009

BARENDRECHT – Op 24 september 2009 vond er een groot treinongeluk plaats op het spoor bij Barendrecht. Twee goederentreinen botsten tegen elkaar op het spoor onder de A15. Eén machinist kwam om het leven.

Het spoor is toentertijd voor langere tijd afgesloten geweest vanwege herstelwerkzaamheden, hierbij werden zelfs twee Leopard tanks van Defensie ingezet om de treinen los te trekken.

Schade: 2 miljoen

Spoorbeheerder Prorail heeft als beheerder van het spoorwegennet in eerste instantie de schade moeten herstellen en betalen. In een rechtszaak tegen DB Schenker vorderde ProRail een bedrag van 2 miljoen. In de uitspraak valt te lezen: “Het treinongeluk is een gevolg van het feit dat de machinist van DB Schenker door een rood sein is gereden. Dat heeft tot gevolg dat hij juridisch gezien onrechtmatig heeft gehandeld jegens ProRail, namelijk in strijd met de wettelijke plicht om de voor hem bestemde seinen in acht te nemen.

De rechtbank heeft de geldvordering van Prorail (na vermindering met het reeds ontvangen voorschot van 500.000 euro) toegewezen tot een bedrag van ongeveer 1,5 miljoen euro. DB Schenker heeft onvoldoende onderbouwd dat Prorail kan worden verweten dat zij niet voorafgaand aan het treinongeluk bepaalde maatregelen heeft genomen.

Onwel

De onderzoeksraad concludeerde begin 2011: “De botsing tussen de beide goederentreinen kon plaatsvinden doordat de gemengde goederentrein een rood sein is gepasseerd. Het is aannemelijk dat dit heeft kunnen plaatsvinden doordat de machinist van de gemengde goederentrein onwel was.” De trein zou voor het ongeval al twee keer een noodstop hebben gemaakt, maar dit werd niet opgemerkt door de verkeersleiding.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »