Station Barendrecht, OV-chipkaart toegangspoortjes

BARENDRECHT – De chaos die gisteren (Vrijdag 23 september 2016) op de treinstations rond Barendrecht ontstond is veroorzaakt door een aantal stevige missers bij ProRail en de NS. Burgemeester van Belzen (veiligheid): “Zo bleek onder andere dat de brandweer van Barendrecht door ProRail niet op de hoogte was gesteld van een nieuw bedieningspaneel in de commandopost bij de overkapping in Barendrecht.” Het gevolg hiervan was dat de brandweerlieden de blus- en schuiminstallatie niet direct konden stoppen toen het om een loze melding bleek te gaan.

Er was een gespecialiseerde ProRail medewerker voor nodig om de installatie uit te schakelen. In de tussentijd vulde de tunnel zich met meer en meer schuim. De chaos van honderden gestrande reizigers ontstond in de loop van de middag terwijl het brandalarm al om 12:00 uur ‘s middags was geactiveerd. Pas rond 17:15 kon het treinverkeer langzaam worden opgestart. Wat betreft het nieuwe paneel zegt de burgemeester: “De brandweer van Barendrecht zal op zeer korte termijn instructie krijgen in de werking van het nieuwe paneel.

Te weinig bussen

De NS blijkt ook flink te kort te zijn geschoten bij het vervoer van de gestrande reizigers. Van Belzen: “Zo kwam het noodvervoer van reizigers door de NS veel te laat en niet effectief op gang. Van de 28 bussen die de NS achter de hand moet hebben voor dergelijke incidenten, bleken er slechts 11 beschikbaar. De veiligheidsregio heeft daarop het vervoersconvenant met de RET, dat eigenlijk niet voor dit soort situaties bedoeld is, opgestart en geassisteerd met 10 extra bussen. Voorts was de communicatie naar de reizigers toe erg summier, waardoor onnodig veel onrust ontstond.

Rapportage

Burgemeester van Belzen is gisteren (Vrijdag 23 september 2016) zelf ter plaatse geweest bij station Lombardijen: “Ik heb, hoewel hoogst ongebruikelijk, met mijn Officier van Dienst Bevolkingszorg zitting genomen in het Commando Plaats Incident te Rotterdam. Op deze wijze konden wij direct bijdragen aan de bestrijding van het incident en waar nodig bestuurlijke besluiten nemen zonder dat er extra tijd verloren zou gaan.  (…) Toen eenmaal opgeschaald was naar de GRIP-structuur, is heel effectief samengewerkt en zijn de knelpunten snel opgelost. Het contact met de directie van ProRail was wederom constructief. Ook zij zijn uiteraard niet gelukkig met deze reeks aan incidenten en doen hun uiterste best om uiterlijk de 15 e oktober met een volledig rapport te komen, waarna stappen gezet gaan worden richting een duurzame en robuuste oplossing.

Brandwacht

ProRail was in eerste instantie van plan om het volledige geautomatiseerde brandmeld-systeem weer in te schakelen. De burgemeester stak hier echter een stokje voor: “Aangezien dit niet acceptabel is, heb ik besloten dat naast de geautomatiseerde tunneltechnische installatie ook 24 uur per dag twee brandwachten aanwezig dienen te zijn in de commandoruimte te Barendrecht. Verder worden, net als bij de maatregelen enkele weken geleden, opnieuw alle veiligheidsinstructies aan de machinisten, van zowel de reizigerstreinen als de goederentreinen die door de tunnelbuizen gaan, medegedeeld. Aanvullend hierop heb ik ProRail de opdracht gegeven om uiterlijk 15 oktober 2016, drie weken na nu, een rapport te overhandigen waarin concreet wordt aangegeven wat de oorzaak is van deze reeks aan incidenten en welke maatregelen men gaat treffen om nieuwe incidenten te voorkomen.” De directie van ProRail is akkoord gegaan met het voorstel van de burgemeester van Barendrecht.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »