CDA bevraagt college over "Plastic in 't Park"

BARENDRECHT – CDA Barendrecht heeft schriftelijke vragen ingediend bij het College van B&W over achtergebleven plastic afval in Park Buitenoord. CDA raadslid Gerdien de Lange-Leguijt begint in de brief, alvorens het probleem aan te stippen, over het succes, de goede artiesten, de gezelligheid en grote hoeveelheid bezoekers van het evenement Picknick in ‘t Park.

Mevrouw de Lange-Leguijt: “Afgelopen week werd ik echter benaderd door een buurtbewoner die een rondje door het park maakte en het grasveld bezaaid met plastic aantrof. En inderdaad blijkt als ik er even later zelf ga kijken met deze bewoner het grasveld waar Picknick in ’t Park stond, vol te liggen met plastic van kapot getrapte evenementenbekers. De aanname is dat dit plastic er voorafgaand aan het evenement niet lag.

Update 24 juli: Wethouder Schaap heeft laten weten dat de organisatie de afspraken mbt het schoonmaken van Park Buitenoord niet is nagekomen. Welke afspraak of afspraken precies wordt niet vermeld. De gemeente heeft daarop inmiddels het park zelf schoongemaakt en gaat de kosten hiervan verhalen op de organisatie van Picknick in ‘t Park. De organisatie geeft aan het punt te hebben geëvalueerd met de gemeente en nu weer “graag wil focussen op de volgende editie, de positieve punten wil koesteren en de verbeterpunten aanpakken.

Afspraken met college

Een vervuiling van het park na een evenement kan niet de bedoeling zijn. We zouden er graag met elkaar voor zorgen dat een evenement ook voor het park zelf een succes is.” Het college van B&W is gevraagd inzicht te geven in de schoonmaak afspraken die zijn gemaakt tussen de organisatie en de gemeente. Het CDA heeft daarover de volgende vragen ingediend:

  1. Welke afspraken over het opruimen van het terrein zijn er gemaakt met de aanvrager van het evenement Picknick in ’t Park?
  2. Heeft de gemeente voorafgaand aan het evenement een opname van het terrein gemaakt?
    • Opmerking door BarendrechtNU: Meerdere medewerkers/handhavers van de gemeente hebben een uur voor de opening van het evenement een uitgebreide controle gehouden, hierbij zijn ook foto’s gemaakt van het terrein.
  3. Zijn de afspraken over opruimen nagekomen en/of is er controle op naleving geweest?
  4. Op welke termijn na een evenement moet het gebruikte terrein zijn opgeruimd?
  5. Wie betaalt het (opnieuw) opruimen van het gras?
  6. Wanneer gaat dit gebeuren?

Schoonmaak

Ondergetekende is zondagochtend, de dag na Picknick in ‘t Park, voor een deel aanwezig geweest bij het opruimen van het evenementterrein. Vele tientallen grote vuilniszakken en kliko’s met afval  zijn afgevoerd met een vrachtwagen. Medewerkers hebben ook met grijpers het terrein zo schoon mogelijk gemaakt. Die zondagochtend was er nog wel veel plastic aanwezig tussen het gras, want veel van de kapotte plastic bekers waren moeilijk op te ruimen omdat ze in de grond waren getrapt. Ook tijdens het evenement werd er al doorlopend afval opgeruimd: Groepjes schoonmakers prikten tussen de feestvierders het afval op en namen het mee.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Politiek



« | »