Dalton leerlingen presenteren "Connected stormbaan" voor Zuidpolder in Barendrecht

BARENDRECHT – [Foto’s] Leerlingen uit 2 technasium van het Dalton Lyceum hebben afgelopen woensdag hun plannen gepresenteerd voor een stormbaan in de Zuidpolder. In totaal werkten 47 leerlingen aan het project. Een deel van hen gaf een presentatie over dit project in de centrale hal van het gemeentehuis.

Bij de meeste projecten bleef het niet bij een stormbaan alleen, veel groepen hebben er een connected stormbaan van gemaakt door gebruik te maken van een app. Bekijk de foto’s voor een impressie van de stormbaan(onderdelen) die zijn bedacht.

Opdracht

In januari kregen de leerlingen als tijdelijke landschapsarchitecten de opdracht een stormbaan te ontwerpen voor middelbare scholieren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Het ontwerp moest aansluiten bij de landschappelijke omgeving. De opdracht van het Dalton is een eerste verkenning voor de mogelijkheden van een stormbaan in de Zuidpolder.

De leerlingen hebben hun plannen voor de stormbaan uitgewerkt in collages, een rapportage en zowel fysieke als virtuele 3D maquettes.

Oriënteren

Alle plannen hielden rekening met het gebied van de Zuidpolder. De groepen maakten gebruik van duurzame materialen, terwijl ze ook op het budget van €75.000 moesten letten. Bijna alle groepen kwamen dicht tegen dit bedrag aan.

De teams hebben eerst een oriëntatiefase doorlopen: het gebied in kaart brengen en de mogelijkheden voor stormbaanelementen onderzoeken. Onderdeel hiervan was een bezoek aan de stormbaan van de Van Ghentkazerne in Rotterdam. Vervolgens hebben ze een plan uitgewerkt en dit bijgesteld op basis van vervolgonderzoek, zoals bijvoorbeeld een enquête onder de doelgroep.

Mobiele apps

De groepen die hun plannen mochten presenteren in het gemeentehuis kwamen allemaal met een app voor de stormbaan. Eén van de groepen trok dit plan gedurende het onderzoek in omdat de doelgroep hier misschien toch niet op zat te wachten: kinderen willen sporten en bewegen op een stormbaan, niet met hun telefoon bezig zijn.

De andere groepen kozen wel voor een app, soms in combinatie met een digitale armband. De app zou het mogelijk kunnen maken om te meten hoe lang je over de stormbaanonderdelen doet. Door de sensoren in de telefoon te gebruiken kun je een heleboel meten tijdens het bewegen. De scores kunnen dan worden gedeeld met je vrienden en je kunt ze uitdagen voor een wedstrijdje.

Armband

Omdat een telefoon op de stormbaan (met veel water) niet handig is, werd er door een groep gekozen voor een digitale armband. Deze kan tegen een stootje en registreert bijvoorbeeld je snelheid, hartslag en tijd. Deze kunnen weer gekoppeld worden aan je smartphone nadat je de stormbaan hebt afgelegd.

Stormbaan bouwen?

Ondanks dat de leerlingen al plannen hebben voor wie de stormbaan kan gebruiken zijn er nog geen concrete plannen voor het realiseren van de stormbaan. Scholen (gymles), sportclubs (trainen) en kinderen zouden gebruik kunnen maken van de stormbaan.

Volgens de opdrachtgever, wethouder Ingeborg Monhemius, is er op dit moment nog geen ‘zak geld’ beschikbaar voor dit project. Zodra dit geld er wel is zegt ze de plannen van de leerlingen te gaan gebruiken voor de echt te bouwen stormbaan. Als optie werd hiervoor crowdfunding genoemd. De wethouder heeft de leerlingen bedankt voor hun enthousiasme en creativiteit tijdens het project.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Onderwijs


Fotograaf: Jordi Menheer, BarendrechtNU

(Op alle foto's berust copyright. Foto's mogen zonder toestemming v.d. fotograaf niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)



« | »