Leerlingen CBS De Ark 'geridderd' in gemeentehuis van Barendrecht

BARENDRECHT – [Foto’s] Vorige week woensdag (18 februari) werden de leerlingen van groep 7 van basisschool De Ark in de raadzaal van het gemeentehuis tot ridder geslagen. Dit was de grote finale van een lesprogramma van twaalf weken, genaamd Ridderkind. Het programma heeft tot doel kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling tot zelfbewuste, sociaal weerbare en behulpzame personen die verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor de gemeenschap.

Wethouder Jeroen Gebben (onderwijs) trad op als gastheer voor de ridders van De Ark. Hij ontvangt vaker groepen leerlingen van het basisonderwijs in het gemeentehuis.

Opstap naar participatiemaatschappij

Toen wethouder Gebben het verzoek kreeg de ‘ridderklas’ van De Ark te ontvangen, hoefde hij niet lang na te denken. “Als gemeente zijn wij druk bezig de zogenoemde participatiemaatschappij mede vorm te geven en te faciliteren. We willen mensen graag zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid en kracht geven. En hoe eerder ze dat leren, hoe beter dat gaat. Normaal krijg je op school lessen in rekenen en taal, maar meestal niet in hoe je je het beste kunt ontwikkelen en goed contact kunt maken met de mensen om je heen. Dit programma biedt op een speelse manier een opstap voor deze 11- en 12-jarigen naar een volwaardig lidmaatschap van de participatiemaatschappij van de toekomst.”

Het goede voorbeeld geven

Gebben wilde de kinderen graag ontvangen in het ‘kasteel’ van Barendrecht, oftewel het gemeentehuis. Als ‘ridder Jeugd’, zoals hij zichzelf noemde, toonde hij zich trots op de leerlingen van groep 7. “Jullie zijn vandaag (Woensdag 25 februari 2015) ridder geworden en zijn daarmee een voorbeeld voor andere kinderen. Jullie kunnen aan hen laten zien hoe je samen de wereld mooier kunt maken, door elkaar te helpen en je eigen en elkaars talenten te benutten. Je ontwikkelt je om een goed mens te worden en om zelf verantwoordelijk te zijn. Jullie zijn een spiegel voor ons als volwassenen, wij kunnen daarvan leren. Mijn complimenten voor jullie inzet!

Lesprogramma Ridderkind

In het lesprogramma zijn verschillende elementen uit bewezen methodieken samengebracht. Bouwstenen van het programma zijn ontleend aan Het Deugdenproject, Aikido, Kernkwaliteiten van Ofman, Mindfulness, Geweldloze Communicatie, Filosoferen met kinderen, de teamrollen van Belbin en storytelling. De oefeningen uit dit programma zijn interactief, creatief en fysiek, zodat kinderen met uiteenlopende leerstijlen zich ermee kunnen verbinden. Er wordt gebruik gemaakt van symboliek en traditionele verhalen. Het zijn verhalen die tot de verbeelding van de leerlingen spreken. De verschillende blokken worden telkens afgesloten met een proeve van bekwaamheid. Het tot ridder slaan is hier het slot van.

Foto’s



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Onderwijs



« | »