Introductiedagen op het Calvijn Groene Hart: Grenzen verleggen

BARENDRECHT – Traditiegetrouw zijn alle leerlingen van Calvijn Groene Hart na de zomervakantie gestart met introductiedagen. Tijdens deze dagen leerden de leerlingen elkaar (nog) beter kennen, kwamen samenwerkingsvaardigheden ruim aan bod en volgden er uitdagingen op uiteenlopende vlakken zodat iedereen zijn grenzen kon verleggen.

Interim-directeur Jan Wiegers heette om te beginnen de brugklassers van harte welkom, waarna zij met hun mentor in de klas aan de slag gingen en onder andere hun eigen device kregen uitgereikt. Vanaf dit schooljaar krijgen alle leerlingen via de school namelijk de beschikking over een persoonlijke laptop. Een overzicht met foto’s van alle activiteiten door de verschillende klassen:

Activiteiten

Vervolgens streden de klassen tegen elkaar bij het altijd weer hilarische Skill Drivespel. Na afloop droegen de mentoren stapels pizza aan om de dag gezellig en lekker af te sluiten. Dag twee stond er een speciale sportdag op het programma, waarbij vooral samenwerken van groot belang was. Het plezier maar ook het sportieve fanatisme straalde van de brugklassers af. De enthousiaste begeleiding lag mede in handen van de mavo-leerlingen die het vak lo2 in hun eindexamenpakket hebben opgenomen.

De tweedeklassers vwo en havo hielden zich twee dagen bezig met het project Globaland. Hierbij leerden zij op creatieve en uitdagende wijze meer over ontwikkelingslanden, bijbehorende problematiek en mogelijke oplossingen.

De leerlingen uit mavo2 verlegden op maandag hun sportieve grenzen in Welnesscenter Wellnesselande met cycling en kickfun. De tweede dag startten zij met een ontbijt van Ikea, waarna ze naar de bowlingbaan gingen.

3vwo en 3havo richtten zich met het project Cross your boarders ook op de problematiek van ontwikkelingslanden. Hierbij deden zij onderzoek waarvan ze de resultaten na drie dagen bijvoorbeeld via een nieuwsuitzending of debat aan hun klasgenoten in groepjes moesten presenteren. Dag twee van het project maakten zij bovendien kennis met mooie culturele activiteiten uit een aantal ontwikkelingslanden, zoals salsadansen, djembé  spelen of het maken van hennatatoeages.

3mavo genoot van een sportieve en gezellige introductiedag op het strand, waarbij een aantal leerlingen zelfs het niet al te warme zeewater heeft getrotseerd. 4mavo maakte op school kennis met de mentor tijdens de introductiedag en gaat binnenkort op kamp om zich in de Ardennen extra goed voor te bereiden op het eindexamen.

De vierdeklassers vwo en havo zijn plenair begonnen waarbij zij onder andere van wethouder Luijendijk te horen kregen hoe zijn loopbaan vanaf zijn eigen schoolperiode was verlopen. Daarna fietsten de leerlingen naar De Theetuin in Rijsoord om elkaar tijdens activiteiten zoals bowlen midgetgolfen nog beter te leren kennen.

De dinsdag stond in het teken van cultuur in en om Rotterdam. De 4vwo-leerlingen wandelden hiervoor door het hart van Rotterdam en bogen zich over opdrachten die hen lieten nadenken over de stad in beweging. Al discussiërend, tekenend en kijkend deden de vierdeklassers kennis op over gebouwen en kunstwerken en leerden er met andere ogen naar te kijken.

De havisten volgden de Rotterdamse Wederopbouwtour. Dit is een combinatie van een theaterworkshop waarbij de leerlingen rondom het thema wederopbouw leerden hoe je een interessant beeld opbouwt en een rondleiding langs beelden die een blijvend teken van de wederopbouw van de stad zijn.

5vwo maakte op maandag kennis met de mentor en ondernam ‘s morgens uiteenlopende activiteiten op school. ‘s Middags is deze groep gaan zwemmen bij De Fakkel in Ridderkerk. Dinsdag volgden de leerlingen een wisselprogramma waarbij zij zich onder andere hebben ingezet voor het Hoekse Waards Landschap. Onder professionele begeleiding toonden de vijfdeklassers hun maatschappelijke betrokkenheid en verrichten allerlei snoei- en opruimwerkzaamheden.

De eindexamenkandidaten vwo en havo tenslotte hebben na kennismakingsactiviteiten op school een survivaldag in het Brabantse Hank doorlopen om daar een zo goed mogelijke voorbereiding op hun eindexamenjaar te krijgen. Zij doorstonden de uitdagingen zeer goed en zien net als alle andere leerlingen en het personeel van Calvijn Groene Hart uit naar een mooi schooljaar.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Onderwijs



« | »