CDA: Extra onderdoorgang A29 is mogelijk
Maandag 13 oktober 2014 (2 min, 6 sec)
BARENDRECHT – Het CDA Barendrecht zegt op basis van een onderzoek door studenten een optie te hebben gevonden om het centrum van Barendrecht beter te verbinden met Carnisselande. Het plan omvat een nieuwe tunnel waarvan het kostenplaatje vooralsnog onbekend blijft.
Onderdoorgang A29
“Een extra verbinding tussen Carnisselande en het oude centrum is mogelijk! Deze kan gerealiseerd worden bij het Vaanplein ter hoogte van de Henri Dunantlaan.“, aldus het CDA Barendrecht. Dit concluderen ze op basis van een onderzoek door zes studenten Civiele Techniek van de Hogeschool Rotterdam. Het zestal voerde het onderzoek uit in opdracht van het CDA Barendrecht. De uitdaging was om uit te zoeken of en hoe het bedrijvenpark Vaanpark 4 verbonden kan worden met de wijk Bijdorp. Met als grootste hobbel, de A29 (zie foto). Ook is de toekomstige verkeerssituatie in beeld gebracht.
- Resultaat van creatief denkwerk en durf: In het definitieve ontwerp stellen de studenten een onderdoorgang onder de A29 voor ter hoogte van (halverwege) de Deventerseweg naar Bijdorp-West. Op deze wijze ontstaat een verbindingsroute tussen oost en west Carnisselande en wordt een extra ontsluitingsweg voor Carnisselande gecreëerd die via de Henry Dunantlaan loopt naar de de A15. Bijkomend voordeel is dat met dit ontwerp ook een doorgaande fietsroute ontstaat met aansluiting op de groene verbinding over de A15.
- Verkeersituatie verbetert:
Uit de analyses blijkt dat, in de huidige situatie, de capaciteit van de wegen bij de oprit A29, Groenrotonde, wordt overschreden. Hierdoor ontstaan files. De wegen langs de A15 en bij het Vaanplein (Carnissebaan en Henry Dunantlaan ) daarentegen blijken een overcapaciteit te hebben.In de nieuwe situatie worden de verkeersstromen beter verdeeld. De verwachting is dat de verkeersintensiteit bij de Groenrotonde met 30% zal afnemen. Dat zijn 12000 voertuigen per dag minder. Als de toekomstige rotonde bij de Greenery is voltooid dan wordt het nog beter.
Het alternatieve scenario zoals de openstelling van de bussluis bij de Praxis (Breslau/Harmonielaan), heeft een vergelijkbaar, maar iets minder groot effect.
Files
CDA Barendrecht constateert dat al jaren lang wordt gepraat over een betere verbinding tussen oost en west Barendrecht en een betere ontsluiting van Carnisselande. De bewoners staan echter nog steeds in de file en Carnisselanders gaan eerder naar het Rotterdamse dan naar het Barendrechtse theater. Het fileleed van de Barendrechtse burger wordt gehoord door het CDA, nu nog wachten op daden van het college!
De verbinding tussen Carnisselande en het oude centrum is goed voor Barendrecht. Barendrecht echt verbinden, is volgens het CDA onmisbaar: “Dit college moet er snel werk van maken en het niet op de lange baan baan schuiven.“
Recent nieuws
-
Vrouw met veel teveel alcohol op raakt 10 maanden rijbewijs kwijt na veroorzaken ongeval Barendrechtseweg
Vrijdag 8 augustus 2025
-
4-30 aug: Carnisser Baan afgesloten tussen Lijsterbeswede en Vrijenburglaan ivm werkzaamheden aan rotonde
Vrijdag 25 juli 2025
-
Schoolzone bij basisschool De Draaimolen: Draaihekken over weg om auto’s te weren tijdens haal- en brengtijden
Donderdag 24 juli 2025
-
Flowers & Wood in Carnisse Veste stopt als bloemenwinkel: “Niet meer rendabel”, focus naar meubels
Donderdag 24 juli 2025
-
Moskee mag activiteiten van rechter (voorlopig) voortzetten in pand Bijdorpplein, besluit over dwangsom uitgesteld
Woensdag 23 juli 2025