Archief: Ogen (Zwart/wit)

BARENDRECHT – Deze zomer worden er acties gehouden om fietsendiefstal te voorkomen. Dit keer is er niet gekozen voor extra camera’s of strengere controle. Fietsendiefstal wordt nu bestreden met posters van een paar ogen die iedereen ‘in de gaten houden’. Het idee achter de campagne is dat fietsendieven zich bekeken voelen en daardoor fietsen laten staan.

In de zomerperiode worden over het algemeen meer fietsen gestolen. De laatste jaren is de elektrische fiets ook steeds meer in trek bij fietsendieven. Dit komt onder andere door het mooie weer en het toenemende aantal fietsgebruikers. Er zijn steeds inventievere middelen nodig om fietsendiefstal tegen te gaan: dieven weten de fysieke maatregelen ook steeds beter te omzeilen. Een van de nog weinig gebruikte methoden is het nemen van psychologische maatregelen. Deze worden bij deze actie wel ingezet.

Experiment

Het idee komt van een experiment van de Universiteit van Newcastle, waaruit bleek dat dit soort posters met teksten als: ‘Fietsendief je bent gezien!‘, het aantal fietsdiefstallen deed dalen. In fietsenstallingen waar een poster hing met ogen en de boodschap ‘We are watching you‘ werden 62% minder fietsen gestolen, terwijl in andere fietsenstallingen het aantal gestolen fietsen juist met 63% toenam.

Gevoel van controle

Uit onderzoek is verder gebleken dat de poster met de ogen sterk het gevoel van controle oproept. Mensen gedragen zich sociaal wenselijker wanneer anderen naar hen kijken. Dit effect is zelfs zo sterk dat het ook al positief werkt wanneer iemand het gevoel heeft bekeken te worden. Er hoeven niet daadwerkelijk mensen aanwezig te zijn om een positief effect op gedrag te behalen. De illusie van het gezien worden is vaak al genoeg om mensen bewust te maken van hun daden.

De ogen zijn binnenkort bij verschillende fietsenstallingen en winkels in Barendrecht op posters en spandoeken te zien.

Foto: Archieffoto van ogen



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »