Zonnepark en verbeterde fietsverbinding onderdeel van renovatie Heinenoordtunnel

BARENDRECHT – In de Heinenoordtunnel zal in 2023-2024 groot onderhoud worden gepleegd. De tunnel uit 1969 is toe aan groot onderhoud en de technische installaties en systemen zijn toe aan vervanging, zo stelt Rijkswaterstaat. Details over hinder voor het verkeer zijn nog niet bekend, Rijkswaterstaat onderzoekt nog hoe de uitvoer het beste kan plaatsvinden.

Wel zijn grote delen van de plannen al bekend: Zo moet de fietsverbinding van/naar de tunnel aan de Barendrechtse kant worden verbeterd en wordt er op de locatie van het voormalige bouwdok een zonnepark aangelegd. De energie van het zonnepark wordt gebruikt voor de tunnelinstallaties. Aan de andere zijde van de A29 staat ook een groot zonnepark (7.500 panelen) gepland voor realisatie.

Langs het terrein van het bouwdok wordt het fietspad vanaf de Achterzeedijk/Zuider Carnisseweg naar de tunnel verbreed, zo blijkt uit een presentatie van het architectenbureau.

Renovatie

Een belangrijke toevoeging ten behoeve van de veiligheid is de middentunnelkanaal. Een vluchtroute waar automobilisten de tunnel mee kunnen verlaten in het geval van een calamiteit. De tunnel kan ook door hulpverleners gebruikt worden om bij een ongeval/calamiteit te komen.

De dienstgebouwen boven de tunnelingang zullen worden vernieuwd (nieuwe gevel) en uitgebreid. Vanuit een nieuwe ruimte kunnen alle, ruim vijftig, installaties van de tunnel worden bediend.

De tunnel krijgt extra ‘bescherming’ in de vorm van een hoogtedetectiesysteem: voertuigen (vrachtwagens) die te hoog zijn voor de tunnel, en daardoor schade kunnen veroorzaken, worden ruim van tevoren automatisch gewaarschuwd. Via aparte ‘afvoerwegen’ kunnen deze voertuigen de A29 verlaten, voordat ze schade kunnen veroorzaken aan de tunnel.

Beeld: Rijkswaterstaat / Syb van Breda & Co



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »