29 en 30 augustus: Familie, foodtruck en muziekfestival Picknick in 't Park 2025

BARENDRECHT – Op vrijdag 29 en zaterdag 30 augustus zal Picknick in ‘t Park weer plaatsvinden op het evenemententerrein langs de 3e Barendrechtseweg. Stichting All-Events zal op het veld naast De Kleine Duiker voor alweer de zevende keer het muziek en foodtruckfestival organiseren. Het evenement is op beide dagen van 16:00 tot 23:00 uur geopend.

Op beide dagen zijn er foodtrucks en (live) muziek op het podium. Het evenement zal ook dit jaar weer voor de hele familie zijn; Hoewel de organisatie eerst de kant op ging van een evenement voor alleen volwassenen is er toch ook dit jaar weer voor gekozen om het een familiefestival te maken waar iedereen welkom is en er ook voor alle leeftijden iets te beleven is. Organisator Cor Dorst: “Uiteraard gaan we er een leuk weekend van maken” Voor de kinderen en jeugd zijn er oa een springkussen, kunnen ze zich laten schminken en is er een silent disco.

Optredens

De headliners op vrijdag 29 augustus zijn de Billy Joel tribute (bekend van Battle of the Bands) en John de Bever. Daarnaast zijn er optredens van o.a. duo 2 V’s, uit Barendrecht Anne Marie, Master Stu en een DJ.

Zaterdag staat “Mr. Jones & Just in case – de ultieme Tom Jones Tribute show” op het podium met de Barendrechtse zanger Rob Griekspoor – finalist van the battle of the bands. Ook zijn er optredens Ander Jasje (bekende liedjes maar dan in een ander jasje), Reggae band Nine Miles (zij waren er vorig jaar ook bij) Marco Junger, Renee Muller en Feestzanger uit Barendrecht Peter Loree en Dj Pascal. Nieuw is de silent disco waarvoor er nog naar talent uit Barendrecht wordt gezocht.

Tickets

Tickets zijn verkrijgbaar via de website van de organisatie:

  • Kinderen van 3 t/m 12 jaar betalen €7,50 (alleen onder begeleiding van een volwassene)
  • Kinderen van 12 t/m 17 jaar betalen €15,00 (ook alleen onder begeleiding van een volwassene)
  • Volwassen Ticket (vanaf 18 jaar en ouder): € 19,50 p.p (tot en met 31 juli, daarna €  22,50 p.p)

Let op: De online kaartverkoop stopt automatisch als het maximum aantal toegestane bezoekers per dag is bereikt.

Organisatie

De opzet van het evenement zal dit jaar kleiner zijn tov vorig jaar vanwege een beperking in het maximum aantal bezoekers door de gemeente. Organisator Cor: “We hebben een kleinere opzet vanwege het maximale aantal bezoekers wat vanuit de gemeente is toegestaan. Het veld is aangepast waardoor het snel gezellig is.

Voor de 7e editie van Picknick in t park is de organisatie, Stichting All-Events, op alle vlakken druk bezig met de omvangrijke organisatie die hiervoor nodig is. Er zijn dit jaar weer veel hindernissen te nemen zoals: voorwaarden in de vergunning, gestegen kosten – waarvoor wij nog steeds “partners” zoeken. Wij zoeken nog ondernemers in Barendrecht die betrokken willen zijn bij Picknick in ‘t Park

Foodtrucks – bar

Vanwege het maximaal toegestane aantal bezoekers zijn er dit jaar minder foodtrucks maar wel genoeg keuze om iets lekkers te nuttigen bij o.a. Helen met fantastische braad- en curryworsten en fries met diverse toppings, Hemels ijs, de Poffertjes kraam, Kitchen on the road met friet en snacks. Voor een goede beker koffie is er de Blije Boon, en Steven is er met Churros. Met Roti, een oud gerecht dat in de Surinaamse huiskamer niet is weg te denken is Jay’s Roti er weer. Voor een lekkere Pizza of Panini is Yacoub’s er. Aan de bar zijn lekker drankjes en mocktails te verkrijgen. Vanaf 22.45 uur sluiten de bar en de foodtrucks.

Kosten

De ticketprijs is ten opzichte van eerdere jaren gestegen. De organisatie heeft de ticketprijs zo laag mogelijk proberen te houden, maar loopt hierbij tegen twee grote problemen aan: de kosten zijn allemaal flink hoger geworden (inhuur mensen/beveiligers/apparatuur alsook de artiesten) en daarnaast kan de organisatie dit niet compenseren met meer bezoekers, omdat de gemeente(raad) heeft besloten dat er maximaal 2.000 bezoekers per dag naar het evenement mogen.

De organisator heeft eerder ingesproken bij een commissievergadering in het gemeentehuis, maar kreeg het niet voor elkaar bij de gemeenteraad om de limiet te verhogen. De teleurstelling voor organisator Cor Dorst was groot toen eigenlijk niemand – wethouder of commissieleden- konden uitleggen waarom de limiet op 2.000 is gesteld en hoe dat is onderbouwd. Er is 2 jaar geleden door iemand 2.000 opgeschreven, daar is de raad mee akkoord gegaan en daarmee is dat nu een feit.

Cor Dorst stelt dat hiermee evenementen als Picknick in ‘t Park vrijwel onmogelijk worden gemaakt omdat er grote financiële risico’s moeten worden genomen en er vrijwel zeker verliezen worden gedraaid, in ieder geval op een manier met ticketprijzen zoals die eerdere jaren konden worden gehanteerd. Het is een moeilijk verhaal voor de organisator, omdat hij zich klem voelt zitten tussen beperkingen van de gemeente en de wens van ‘zijn bezoekers’ om een betaalbare ticket te kunnen bemachtigen. De wil is er, zoals wel blijkt uit eerdere edities met wel 8x lagere ticketprijzen, maar financieel is dat allang niet meer haalbaar.

Inzage in organisatie en kosten

Om inzage te geven in de kosten-problematiek sprak BarendrechtNU met de organisator en kreeg inzage in diverse financiële aspecten van het evenement – alsook toestemming om hier e.e.a over te mogen delen. Bij de organisatie van een evenement komt veel kijken, al vele maanden voordat het evenement zal plaatsvinden: Los van de ‘eigen organisatie’ (programma, apparatuur, beveiliging, promotie, artiesten) moet er ook een vergunning bij de gemeente worden aangevraagd. Een lang proces met veel betrokken partijen. Op dit vlak is de organisatie veel tijd kwijt aan het indienen van plannen, laten uitvoeren van (ecologische) onderzoeken (die ook veel geld kosten), toestemming krijgen van de betrokken instanties en overleg met de nood/hulpdiensten (veiligheidsregio en politie). Als er net ergens een akkoord op gekomen is, kunnen de plannen toch weer veranderen en moet de organisator zich weer op het gemeentehuis melden omdat iemand nog iets heeft gevonden waar ‘ook even naar gekeken moet worden’. Een domper voor de organisatie, omdat dat meestal resulteert in nog meer kosten moeten maken. (er speelt momenteel een geval waarbij er mogelijk toch nog weer meer beveiliging gevraagd wordt van de organisatie). Het kost dus niet alleen veel geld, maar ook veel tijd.

De inkomsten op basis van de tickets zijn vrij simpel te berekenen: Stel dat iedereen een volwassenenticket koopt (voor ruim 90% het geval momenteel) en het evenement verkoopt volledig uit op 2 dagen (dat moet dan eerst ook nog maar lukken): 2.000 bezoekers x 20 euro x 2 dagen = €80.000. De organisatie van het evenement kost op dit moment al meer dan €100.000. De gemeente en hulpdiensten zijn ook meer gaan inzetten op meer beveiligers bij het evenement. Hier is de organisatie al ruim €12.000 euro aan kwijt. Andere grote kostenposten in deze zelfde prijsklasse zijn o.a. de artiesten, het podium met licht en geluid (en mensen die het op/afbouwen en bedienen), aggregaten en brandstof voor de elektriciteit, rijplaten om de grond te beschermen, verlichtingsmasten, hekwerken (dubbel dit jaar op sommige plekken om doorbraken te voorkomen), de aankleding van het terrein (oa huren van tafels/stoelen/parasols/tenten), springkussen huren, kleedkamers/hokjes/kassa huren, alsook de aanleg van een tijdelijk waterpunt en waterafvoer. Daarnaast moet het evenement worden gepromoot, bijvoorbeeld de banners op borden aan lantaarnpalen langs de rondweg. Het drukken van flyers en het inkopen van reclameruimte.

Kortom, het evenement kan met alleen de kaartverkoop -zelfs als het volledig raakt uitverkocht- alleen maar verliesgevend zijn. Dit moet dan worden gecompenseerd met de verkoop van eten/drinken aan bezoekers. De organisatie houdt inkomsten over aan drank verkocht via de bar en een deel van de verkopen door de foodtrucks. De 10 foodtrucks dit jaar moeten per truck ook nog €350 betalen om op het evenement te mogen staan. Ze moeten 10% van hun verkoop afdragen aan de organisatie. Organisator Stichting All-Events ontvangt tevens een subsidie van € 8.000 van de gemeente Barendrecht voor Picknick in ‘t Park 2025.

De inkomsten moeten ervoor zorgen dat de organisatie uit de rode cijfers blijft – en daarmee ook volgend jaar nog een Picknick in ‘t Park evenement kan organiseren. De wens van de organisatie blijft om meer mensen te mogen toelaten: Dan kan de ticketprijs per persoon omlaag, kunnen meer mensen weer naar het evenement komen, en wordt het risico om een financiële strop weer iets kleiner. Dit jaar zal er echter nog steeds een limiet van 2.000 bezoekers per dag zijn.

Disclaimer: Dit artikel betreft geen betaalde advertentie/advertorial. De enige ‘wederdienst’ is dat BarendrechtNU 2 dagen kosteloos naar het evenement mag en volledig vrij (foto/video) verslag mag doen van het evenement – het leuke en goede nieuws, maar ook bij incidenten zijn en blijft BarendrechtNU vrij daarover te berichten. (deze samenwerking is overigens al sinds de eerste editie het geval).



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Aankondigingen



« |