Debaters Dalton Lyceum Barendrecht winnen voorronde Op weg naar het Lagerhuis

BARENDRECHT – De winst in de voorrondes van Op weg naar het Lagerhuis had niemand van het Dalton Lyceum Barendrecht verwacht. Het bereiken van de halve finales leek al een mooie prestatie, maar voor de tweede keer als eerste eindigen bij de voorrondes in Zuid-Holland is een geweldig resultaat.

Debat

Bij de loting van de poulewedstrijden bleek dat in de eerste ronde het Novum gymnasium (Voorburg) de opponent was. Vorig jaar schakelde deze school het Dalton uit in de finale van de voorrondes, maar nu was de winst voor het DLB.

In de tweede ronde was het Dalton op dreef en schakelden ze het team van het Haags Montessori Lyceum overtuigend uit. Vanaf deze ronde debatteerden de leerlingen in een 1-op-1-debat in plaats van met een V-rede (eerste ronde).

Ook de laatste tegenstander in de poulefase, het Hoeksch Lyceum (Oud-Beijerland), werd door de debaters van het Dalton Lyceum verslagen.

Door deze drie overwinningen trof het DLB het in halve finale het Rijnlands Lyceum (Sassenheim). Met slechts een debatonderdeel in deze ronde, een vaste-rollendebat, wonnen de debaters van het Dalton ook deze ronde.

Finale

In finale was het team van Melanchthon (Bergschenhoek) de tegenstander. Bij het vaste-rollendebat werd gedebatteerd over de stelling  ‘De Commissaris van de Koning moet rechtstreeks door de bevolking worden gekozen’. Bij het 1-op-1-debat luidde de stelling ‘Jongeren hebben een verkeerd beeld van seksualiteit’. Het laatste debat, het 360-gradendebat, ging over de onvoorbereide en actuele stelling ‘Er moet een vrouwenquotum komen.’ Deze sloot prima aan bij de internationale vrouwendag.

Het niveau van beide teams lag dicht bij elkaar, maar het gebruik van humor door het Dalton gaf de doorslag. De debaters van het Dalton Lyceum behaalden verdiend de overwinning.

Op 22 maart speelt Dalton verder in de achtste finale in Duiven (Gld) tegen het team van Stellingwerf (Fr) en we hopen op een goed vervolg.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Onderwijs



« | »