Trein (Sprinter) op Station Barendrecht

BARENDRECHT – Vanaf december 2021 gaat de NS een 10-minuten dienstregeling rijden vanaf station Barendrecht. Er zal dan iedere 10 minuten een trein richting Rotterdam én richting Dordrecht vertrekken. Om te zorgen dat de verandering in december zonder problemen gaat verlopen, draait de NS de komende 14 weken een test: “Tijdens de testdagen hebben we de mogelijkheid om de tienminuten-trein onder verschillende omstandigheden te testen en eventueel kinderziektes eruit te halen.

De komende 14 woensdagen (op andere dagen dus niet) zullen er al sprinters om de 10 minuten vertrekken vanaf station Barendrecht. Ook op andere trajecten in de regio experimenteert de NS met de 10-minuten dienstregeling.

10-minuten sprinter

De komende 14 woensdagen testen NS en ProRail de nieuwe tienminuten-treinen. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat zes keer per uur een Sprinter rijden, de eerste tienminuten-sprinter van Nederland“, aldus een woordvoerder van de NS: “Deze uitbreiding van het aantal treinen brengt achter de schermen grote veranderingen met zich mee. Daarom wordt vanaf woensdag 8 september tot aan de start van de dienstregeling in december 2021 op woensdagen getest. De extra treinen en de gewijzigde vertrektijden zijn te vinden in de NS reisplanner.

Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Nederland heeft op korte en lange termijn behoefte aan veel meer capaciteit op het spoor. NS en ProRail leveren een oplossing door tussen meer steden elke tien minuten een trein te rijden. Vanaf december ook tussen onder meer Rotterdam, Schiphol, Utrecht en Arnhem.

Infrastructuur

Aan de tienminuten-treinen gingen jaren van voorbereidingen vooraf: in opdracht van het ministerie van I&W verdubbelde ProRail sporen, zijn er inhaalsporen aangebracht, wissels verwijderd en legde ProRail extra energievoorzieningen aan. Op diverse stations waren bijvoorbeeld extra perrons nodig en zijn er diverse overwegen door tunnels vervangen. Aangezien veiligheid voorop blijft staan, zijn langs het traject ook extra camera’s geplaatst en extra maatregelen getroffen om storingen sneller te kunnen verhelpen. Zo kunnen treinen op een hogere frequentie rijden.

Het effect van de testen op de rest van de dienstregeling is minimaal, zo stelt de NS. Lokaal kunnen aansluitingen op bus, tram en metro veranderen.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Barendrecht



« | »