Campagne 'Bob in de sportkantine' afgetrapt op sportpark de Bongerd in Barendrecht

BARENDRECHT – [Fotoalbums] Vanmiddag (Zaterdag 15 maart 2014) vond de aftrap plaats van de regionale campagne: ‘Bob in de sportkantine’. Het doel hiervan is om bezoekers van sportkantines zichzelf en anderen nuchter naar huis te laten rijden. De campagne richt zich op voetbal-, hockey-, korfbal- en tennisverenigingen in de provincie Zuid-Holland.


Fotoalbums

Waarom een BOB campagne in de sportkantines?

Jaarlijks is er bij één op de vijf verkeersslachtoffers alcohol in het spel bij het ongeval. In 2010 kwam dat neer op circa 130 doden en 4.000 ernstig gewonden. De maatschappelijke kosten van ongevallen waarbij alcohol in het spel is, bedragen circa € 1,7 miljard per jaar.

Uit onderzoek op basis van alcoholcontroles rond sportkantines bleek dat er daar nog genoeg valt te winnen wat betreft het aantal nuchtere bestuurders. Bij een eerste meting bleek 1 op de 10 automobilisten meer te hebben gedronken dan was toegestaan.

Het grootste deel van de bezoekers (75%) die met de auto naar de sportverenigingen en weer terug naar huis gaat houdt zich wel netjes aan de regels, gaat nuchter naar huis of brengt z’n sportvrienden veilig thuis. Helaas overschrijdt nog steeds 10% van de bezoekers van de sportkantine de alcohollimiet en stapt dan ‘gewoon’ achter het stuur.

Een eerdere BOB campagne die gericht was op sportkantines heeft een positief resultaat opgeleverd. Nadat er toentertijd een nieuwe meting werd gedaan bleken de resultaten te zijn verbeterd. De campagne zorgde voor een toename van 9% van bezoekers die nuchter naar huis reden. Het aantal bezoekers dat flink boven de alcohollimiet blies was zelfs meer dan gehalveerd.

Deze positieve resultaten en het nog steeds (te) hoge aantal ‘slachtoffers van alcohol’ geeft het belang aan van deze BOB campagne. Niemand moet dronken achter het stuur gaan zitten, want hier breng je niet alleen jezelf, maar ook anderen mee in gevaar.

Alcoholcontroles

Voor de campagne wordt er samengewerkt met de politie. Zo waren er bij de start van de campagne in Barendrecht enkele agenten aanwezig. Zij waren niet alleen aanwezig op het sportveld, maar enkele agenten namen ook direct de proef op de som: een alcoholcontrole bij de in-/uitrit van de parkeerplaats van sportpark de Bongerd (Dierensteinweg). De resultaten van deze controle zijn nog niet bekend.

Welke sporten?

De Bob campagne is in 2014 gericht op voetbal-, hockey-, korfbal- en tennisverenigingen. Dit zijn de grootste buitensporten met een eigen kantine in beheer. In 2014 zullen ook andere sporttakken worden toegevoegd. Zijn er nu al andere sportverenigingen (bv. handbal, rugby, golf) die ook mee willen doen, of wil een gemeente ook de andere sportvereniging op het sportcomplex mee laten doen, dan kan dat uiteraard.



Bekijk hier meer artikels uit de categorie Sport



« | »