Delen

- Advertentie (?) -

Gemeente Barendrecht - Uitbreiden 30 km/u zone - Boerhaavelaan

06-12-2022

VERKEERSBESLUIT

Onderwerp: uitbreiden 30 km/u zone in de Boerhaavelaan te Barendrecht Burgemeester en wethouders van Barendrecht,

Gelet op:

• artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
• artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
• artikel 15 van het BABW ingevolge in het verkeersbesluit dient te worden aangegeven op welke wijze wordt voldaan aan de krachtens artikel 14 van de Wvw 1994 gestelde voorschriften, zoals deze zijn opgenomen in Hoofdstuk II, paragraaf 4, lid 1 en lid 4 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens’;
• artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;
Overwegende dat:

• de Boerhaavelaan binnen de bebouwde kom van Barendrecht gelegen is;
• de Boerhaavelaan een gebiedsontsluitingsweg is met een maximumsnelheid van 50 km/uur, waarbij grotendeels aan een zijde van de rijbaan en een klein deel aan beide zijden van de rijbaan geparkeerd kan worden;
• aan de andere zijde van de rijbaan parallel een vrij liggend tweerichtingsfietspad aanwezig is;
• de Boerhaavelaan uitgevoerd is in asfaltverharding en een lengte van 500 meter heeft;
• de zijstraten door middel van uitritconstructies zijn aangesloten op de Boerhaavelaan;
• zodoende verkeer op de Boerhaavelaan voorrang heeft op verkeer uit de zijstraten;
• de Boerhaavelaan in noordelijke richting een ontsluitende of doorgaande route voor wegverkeer is;
• de Boerhaavelaan een verblijfsfunctie heeft waaraan uitritten van de woningen en bedrijven en parkeervakken langs de rijbaan gelegen zijn;
• de Boerhaavelaan onderdeel is van de woonwijk met aansluitend een school en daardoor minder een gebiedsontsluitende functie heeft;
• het vrij liggend tweerichtingsfietspad een belangrijke regionale fietsroute is tussen beide delen van Barendrecht die gescheiden worden door de A15 en richting Rotterdam;
• het daarom gewenst is om het vrij liggend tweerichtingsfietspad te behouden;
• gelet op de verblijfsfunctie van de Boerhaavelaan het gewenst is om de weg her in te richten naar een uitstraling die past bij de functie;
• om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Boerhaavelaan te garanderen het gewenst is om de snelheid te verlagen naar 30 km/uur;
• bovenstaande betekent dat de Boerhaavelaan als gebiedsontsluitingsweg gezien kan worden als een nieuwe wegtype GOW 30 (gebiedsontsluitingsweg met 30 km/uur);
• naar aanleiding van een motie in de Tweede Kamer per november 2021 ‘het afwegingskader 30 km/h’ door het kenniscentrum CROW is ontwikkeld;
• het afwegingskader 30 km/h een handreiking is voor gemeenten om een afweging te maken of de snelheidslimiet van een weg binnen de bebouwde kom verlaagd kan worden naar 30 km/uur;
• hierin staat dat wegen met een verkeersfunctie (ontsluitings- en/of doorstromingsfunctie) alleen een maximumsnelheid van 50 km/u kunnen behouden mits dit wenselijk en verkeersveilig is;
• in het afwegingskader tevens is genoemd dat de Uitvoeringsvoorschriften BABW bij verdere uitwerking van een GOW 30 aangepast dienen te worden;
• in het BABW in Hoofdstuk II, paragraaf 4 wordt benoemd dat alle wegen in een 30 km/uur zone voornamelijk een verblijfsfunctie hebben;
• het nieuwe wegtype GOW 30 zodoende (nog) niet in lijn is met de Uitvoeringsvoorschriften BABW;
• De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Albrandswaard het afwegingskader proactief gaan toepassen;
• Vanwege de ontwikkelingsfase om tot inrichtingsrichtlijnen te komen de ontwerpen en genomen verkeersbesluiten na ontwikkeling opnieuw tegen het licht worden gehouden;
• De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in de studie “Concept-opzet evaluatie GOW30 - Aanbevelingen voor onderzoek naar de effecten van gebiedsontsluitingswegen met limiet 30 km/uur” een eerste voorstel doet voor gewenste vormgeving van het nieuwe wegtype, “Gebiedsontsluitingsweg 30 (GOW30)”;
• Er nog veel onbekend is omtrent de inrichting van het wegtype GOW 30 en deze ontwikkeling tot dusver een experiment is;
• De Boerhaavelaan betrokken wordt bij bovenstaand experiment en zodoende onderdeel wordt van de 30 km/uur zone;
• de bestaande 30 km/uur zone daarmee wordt uitgebreid van de Hoefslag en Dorpsstraat naar de Boerhaavelaan;
• in de huidige situatie de 30 km/uur zone geldt vanaf de Boerhaavelaan ter hoogte van huisnummer 50 richting de Dorpsstraat en Hoefslag;
• het gewenst is, gezien de herinrichting, om de 30 km/uur zone uit te breiden en in te laten gaan vanaf de Boerhaavelaan ter hoogte van nummer 15;
• er snelheidsremmende maatregelen worden aangelegd in de vorm van plateaus in klinkerbestrating ter hoogte van de kruisvlakken;
• hierdoor de kruispunten gelijkwaardig worden en de bestaande voorrangsregelingen als haaientandmarkering en uitritconstructies daarmee worden opgeheven;
• de parkeervakken worden verhoogt om de rijbaan optisch te versmallen;

• Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WW 1994 en artikel 21 BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• Hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 van de Algemene wet bestuursrecht wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten hebben gemandateerd aan de manager Ontwikkeling Leefomgeving en Regio.

• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• op grond van artikel 24 BABW, overleg heeft plaats gevonden met de korpschef van het landelijk politiekorps, namens de korpschef met de vertegenwoordiger van de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond. De betreffende vertegenwoordiger adviseert negatief over de voorgestelde maatregelen;

• vanuit politiezijde is meegewogen dat de rijbaan ingericht blijft met asfaltverharding uitgezonderd de plateau’s, terwijl met klinkerverharding de snelheid het beste teruggedrongen kan worden naar 30 km/uur of lager en daarom bij een 30 km/uur zone past;

• tevens is opgemerkt dat er nauwelijks snelheids-remmende voorzieningen aanwezig zijn, terwijl dit in een 30 km/uur zone wenselijk is;

• politie verwacht dat bij het plaatsen van enkel borden A01-30 zonder het toepassen van aanvullende maatregelen, de maximum toegestane snelheid van 30 km/uur niet nageleefd wordt;

• politie daarnaast opmerkt dat er geen vermenging van het verkeer plaatsvindt en naast de rijbaan het vrij liggend fietspad behouden blijft;

• conform de richtlijnen in een 30 km/uur zone inrichting de verkeersbewegingen gemengd plaatsvinden, zoals gemotoriseerd verkeer en fietsers op de rijbaan;

• de gemeente voornemens is om vooralsnog de verkeersmaatregelen te nemen en blijft bij eerder genoemde argumenten zoals de belangrijke regionale fietsroute, het optisch versmallen van de rijbaan en het treffen van snelheidsremmende maatregelen in de vorm van plateau’s;

• tevens tussen de plateau’s een korte afstand ligt waardoor de gereden snelheid laag kan blijven en daarmee voldoende is voor een geloofwaardige 30 km/uur zone;

• de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Barendrecht.
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N:

1. het opheffen van de 30 km/zone in de Boerhaavelaan ter hoogte van huisnummer 50, door het verwijderen van borden A0130zb en A0230ze van bijlage I van het RVV 1990;

2. het opheffen van de haaientanden op de Boerhaavelaan ter hoogte van de kruisingsvlakken zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

3. het instellen van de 30 km/zone in de Boerhaavelaan ter hoogte van de rotonde Henry Dunantlaan, door het plaatsen van borden A0130zb en A0230ze van bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van klinkers en plateaus als snelheid remmende maatregelen;
4. de verkeersborden te verwijderen en te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening; 5. deze maatregel in te laten gaan vanaf het moment dat de bebording verwijderd en geplaatst is; 6. dit besluit op de voor de gemeente gebruikelijke wijze bekend te maken. Aldus besloten te Barendrecht 23 november 2022
Burgemeester en wethouders van gemeente Barendrecht, Namens deze, De heer G. Veneberg Manager Ontwikkeling Leefomgeving en Regio Bezwaar Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na de publicatiedatum tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat tenminste het volgende: a. Naam en het adres van de indiener; b. De dagtekening; c. Vermelding van de datum en het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; d. Een opgave van de redenen waarom men zich met de beschikking niet kan vinden. Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek kunt u indienen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders heeft ingediend. Met uw verzoek aan de rechtbank moet u een kopie van het bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, wordt u griffierecht berekend.

Terug naar het vergunningen overzicht

Details van vergunning

  • BeschrijvingVERKEERSBESLUIT
  • Soortofficielepublicaties (Verkeer | Organisatie en )
  • Gepubliceerd op06-12-2022
  • Start06-12-2022
  • StraatnaamBoerhaavelaan
  • Postcode2990EA

- Advertentie (?) -