Zilver voor kunstrijdster Dani Loonstra op Nederlands Kampioenschap

BARENDRECHT – Van 23 t/m 26 februari werd op de Uithof in Den Haag de internationale Challenge cup verreden. Een wedstrijd vol met nationale en internationale toppers. Dit jaar is de wedstrijd gecombineerd met het Nederlands Kampioenschap 2017.

Dani Loonstra (12) uit Barendrecht heeft de zilveren medaille gepakt in de categorie Advanced Novice dames op het NK 2017.

Na zich in 6 selectiewedstrijd te hebben gekwalificeerd voor deelname aan het NK reed Dani donderdag in het internationale veld van 18 rijdsters een krachtige korte kür waar zij met een dik PB en 29,02 punten op een 7e plaats eindigde maar als beste Nederlandse de nummer 1 positie had.

Zaterdag werd de lange kür verreden. Dani reed een schitterende en prachtig uitgevoerde lange kür met krachtige sprongen en moeilijke passen en wist zij de meegereisde supporters op de tribunes van haar passie te laten genieten. Zij behaalde 48,92 punten en was hiermee de 3e beste Nederlandse rijdster en dat betekende in de eindranking de 2e plaats en dus het zilver.

Dani schaatste haar eerste seizoen in de categorie Advanced Novice en dan 8e bij de Challenge Cup worden en 2e van Nederland is een prachtige prestatie. Zij zag haar clubgenootje Lindsay van Zundert voor zich eindigen met een kleine halve punt verschil en de titel Nederlands Kampioene op haar naam schrijven.

In de eindranking van de Challenge cup in een internationaal veld van 18 rijdsters eindigde Dani in de Challenge Cup op de 8e plaats en als tweede op het Nederlands Kampioenschap 2017.

4e plaats Juniore Sophie Bijkerk

In de categorie Junioren reed Barendrechtse Sophie Bijkerk (14) nog geen foutloze korte kür. In een internationaal veld van 26 rijdsters eindigde zij na de korte kür op een 17e plaats en als 5e beste Nederlandse rijdster.
Terugkomen na haar knieblessure vergde veel tijd en doorzettingsvermogen en na de korte kür speelde de blessure heel licht op.

De mentaal sterke Sophie reed de volgende dag een als vanouds sterke lange kür waarin de oude vorm weer zichtbaar werd. Met 61,28 punten na de lange kür steeg zij meteen in de eindranking en eindigde als 13e in de Challenge Cup en als vierde beste Nederlandse waarmee zij voor het Nederlands Kampioenschap net naast het podium op een zeer eervolle vierde plaats eindigde.

Kunstrijvereniging

Dani en Sophie trainen bij kunstrijvereniging De Drechtsteden Dordrecht (DDD). Daar zijn alle faciliteiten aanwezig om kunstrijtalenten naar de top van hun kunnen te brengen. Dani en Sophie trainen met de andere talenten in het team van Astrid Winkelman, voormalig top kunstrijdster en senioren Kampioene. Astrid en haar trainersteam weten met een perfecte combinatie van plezier en professionaliteit de talenten tot grote hoogten te stuwen, getuige de enorme vorderingen die de dames maken met steeds betere resultaten.