KV Vitesse: Teleurstellende en onnodige nederlaag in Haarlem

BARENDRECHT – Na de geweldige winst op Valto (26-21) stond voor Vitesse afgelopen zaterdag de verre uitwedstrijd bij Rapid op het programma. Pieter Korteweg kon beschikken over zijn complete door Cazdak Installatietechniek en Dakbedekkingen gesponsorde selectie. Met de vaste basis 8 werd de wedstrijd in een heerlijk zonnetje gestart.

Vitesse startte niet goed. De eerste aanval van Rapid leverde direct een achterstand op na een korte kans onder de korf. Aanvallend kon Vitesse absoluut geen vuist maken. De eerste aanvallen leverde eigenlijk amper kansen op. Gelukkig hield Vitesse verdedigend stand waardoor het lang 1-0 bleef. Uiteindelijk wist Vitesse dan toch de korf te vinden waardoor de gelijke stand weer op het bord stond. Deze gelijke stand kwam gedurende de eerste helft vaak terug. Beide teams gingen gelijk op in een wedstrijd waarin de doelpunten schaars waren.

Bij rust stond er dan ook een gelijke stand van 6-6 op het scorebord. Vitesse verdedigde geduldig, wetende dat het lastig was om de rebound te stelen tegen de lange heren van Rapid. Aanvallend moest Vitesse veel meer uitstralen en afronden. Teveel aanvallen eindigde zonder ook maar één schot gelost te hebben.

De 2e helft wilde Vitesse zich graag herpakken. Eigenlijk iedere wedstrijd komt Vitesse geweldig uit de kleedkamer. Zo ook nu, want ondanks een gemiste strafworp wist Vitesse de voorsprong te pakken, 6-8. Hierna volgde een fase die bekend was uit de eerste helft. Het duurde lang voor er weer een vakwissel plaatsvond. Na de vakwissel, bij een 7-9 voorsprong, was het echter Rapid dat het voortouw nam. Vitesse was de kluts kwijt. Rapid, geholpen door een aantal makkelijk gegeven strafworpen en vrije ballen, liep in 10 minuten uit naar een 17-10 voorsprong.

Deze 10 minuten bleken helaas bepalend voor het vervolg van de wedstrijd. Pieter Korteweg greep nog wel in en bracht Lisanne Boddé en Ron Smit voor Noortje Kars en Dennis van der Pol, maar er was te weinig tijd. Vitesse kwam nog wel terug tot 18-14, de punten waren echter al voor Rapid.

Een teleurstellende en onnodige nederlaag. De 10-1 streak van Rapid in de tweede helft bleek de doorslag te hebben gegeven. Vitesse haalde daarnaast een te laag schotpercentage in de tweede helft om het Rapid echt lastig te kunnen maken.

Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen Tilburg op het programma. Vitesse zal er alles aan gaan doen om na een nederlaag opnieuw te reageren met een geweldige wedstrijd. De wedstrijd begint om 15:30 uur op sportpark De Bongerd.