Nova behaalt podium plek bij Nationale BMX wedstrijd in Haaksbergen

BARENDRECHT – [Foto’s] Afgelopen weekend, zondag 3 mei werd de tweede Nationale Top Competitie gereden op de BMX baan in het Overijsselse Haaksbergen.

Een heel weekend BMX-en is voor de rijders geen straf. Zeker niet als het weer goed mee zit. De trainingen op zaterdag konden in de zon gereden worden. De vrije trainingen zijn prettig om gevoel met het starthek en iedere bocht en heuvel op de baan te krijgen. De voorspellingen voor zondag waren minder, maar de weersgoden waren de BMX-ers goed gezind. Pas halverwege het tweede blok, in de middag, begon het regenen.

In het eerste blok rijden de boys en girls tot en met 12 jaar. Inmiddels is dit een vaste groep rijders die serieus met hun sport bezig zijn. Ook geldt dit voor de rijders vanaf 13 jaar. In de groter wordende BMX sport ontstaan meer teams. Teams die op verschillende banen en meerdere dagen per week trainen. Wanneer je als vereniging rijder aansluiting kunt vinden bij de team rijders, laat dat zien dat fietsen in je benen zit.

Manches werden gereden door Mees (b-10), Luc (b-11), Kian (b-13), Ruben (b-14) Menno (sportklasse) en Lotte (woman 17+). Geen doorstroming naar kwart of halve finales, maar zij hebben op de technische baan in Haaksbergen hun technische kwaliteiten en lef kunnen meten en zijn daar goed uitgekomen.

Kwart en halve finales

Afhankelijk van het aantal deelnemers per leeftijdscategorie worden er ook kwart finales gereden. De snelheid wordt tijdens deze ritten alleen maar hoger en lef, inzicht en techniek steeds belangrijker. Mika heeft geknokt tijdens de manches en in zijn halve finale een heel mooie 6e plek gereden. Boyd heeft goede manches gereden, maar moest in de kwart finale genoegen nemen met een 8e plek. Kyley startte sterk in de manches, maar tijdens zijn halve finales barste de bui los. Zijn start was minder en kon hierdoor geen aansluiting meer vinden bij de eerste vier rijders. Een keurige 6e plek is het resultaat.

Finales

In de kleinere groep girls 7-8 jaar kan je direct een finale plek bemachtigen wanneer je in de manches bij de eerste 4 rijdt. Nova reed in de manches sterk en constant 2e en had een prima uitgangspositie in de finale. Tijdens de finale haalde ze alles uit de kast wat in een prachtige podium- en derde plek resulteerde.

De categorie Boys 10 is groot en het niveau hoog. Stijn heeft na zijn mindere starts in de manches zijn klasse kunnen laten door zijn techniek, snelheid en lef direct te gebruiken wat resulteerde in mooie 1e en 2e plekken. Dit kon hij ook in de kwart en halve finales laten zien. Gebrand om in de finale een mooie plek voor in te rijden, viel hij helaas halverwege de wedstrijd. Een valpartij is nooit leuk, maar in een finale staat de absolute top van Nederland.

FCC Barendrecht kan terugkijken op een geslaagd wedstrijd weekend. Meer informatie over fietscross en de vereniging vindt u op de site: fccbarendrecht.nl

Fotograaf: FCC Barendrecht, BarendrechtNU

(Op alle foto's berust copyright. Foto's mogen zonder toestemming v.d. fotograaf niet worden gekopieerd of worden overgenomen.)