FCC Barendrecht bij 3-Nations Cup 2017 in Luyksgestel

BARENDRECHT – De 3-Nations Cup is een internationale wedstrijd die gedurende het jaar gereden wordt in Duitsland, België en Nederland.

In mei vertrok het BMX circus naar Duitsland. In Ahnatal, tussen de bergen, werden de eerste 2 wedstrijden verreden. Eind augustus was België aan de beurt. Net over de grens in Peer, op de technische baan was het een goed wedstrijdweekend. Afgelopen weekend werd in Luyksgestel, Nederland, wedstrijd 5 en 6 gereden. De NK baan van 2016 lag de Nederlandse rijders nog vers in het geheugen.

FCC Barendrecht

Maar liefst 16 Barendrechtse BMX-ers reisden naar de 3 verschillende BMX tracks om te racen om zich te meten met rijders uit Duitsland en België. Bij de dames en heren zit BMX inmiddels in hun bloed. Enthousiasme voor de sport, de kick van de start en de adrenaline tijdens de wedstrijd. De drive om te leren van en tijdens grote wedstrijden is groot. De Barendrechtse BMX-ers hebben mooie races laten zien. De dubbele leeftijdscategorieën tijdens deze grote wedstrijden zijn niet voor iedereen een voordeel bij de indeling van de manches. In de categorie boys jonger dan 8 jaar reden Joost Vrij (7) en Teun Ouwens (8) hun goede races.

In de categorie boys 9-10 jaar reed Terje Koopmans zijn eerste 3-Nations Cup.

Nova de Roos rijdt de categorie girls 9-10 jaar en wist met sterke halve finales vaak een finale te bereiken.

De categorie boys 11-12 is groot. Bijzonder is dat veel 11-jarigen deze wedstrijd rijden. Voor Barendrecht waren dit Kees Wildeboer, Tycho Kuiters, Mika Gouman en Thijs Vrij. Zij deden niet onder voor de 12 jarigen en gingen de strijd aan met clubgenoten Jens van Esdonk, Max de Groot, Mees de Roos. Stijn Ouwens wist maar liefst 5 van de 6 finales te rijden, waarvan 3 podiumplaatsen.

Ook binnen de categorie boys 13-14 heerst een flinke BMX strijd. Luc van Haaren moest helaas Luyksgestel overslaan door een opgelopen blessure in Peer.

Ruben van Gemeren, boys 15-16 sloot aan in Peer en Luyksgestel en reed geheel niet onverdienstelijk.

Bij de girls 15-16 kon door een blessure Mandy van Esdonk alleen Ahnatal rijden, maar clubgenoot Danielle Huvermann (foto) besloot voor 2 te rijden en deed het keurig op dit niveau.

Fotograaf: Remco Huvermann Photography