Europese wedstrijden BMX voor 12 rijders FCC Barendrecht

BARENDRECHT – Met de feestvreugde nog in de benen van het prachtige nieuws dat er een nieuwe BMX baan in Barendrecht gaat komen, zijn een 12-tal wedstrijdrijders afgereisd naar Kampen. In het weekend van 30 april en 1 mei werden daar 2 Europese ronden gereden. Rijden op een baan van formaat is een serieuze uitdaging.

Op de Nationale ranking staan de rijders er goed voor; sommige rijders veilig en voor anderen nog heel spannend. Wil je echter meedingen naar een felbegeerde NK kwalificatie moest je er dit weekend wel bij zijn. Na deze wedstrijd is er nog maar 1 nationale wedstrijd die veel punten kunnen opleveren. Ieder plekje in de manche, en iedere volgende finale levert punten op voor de ranking.

FCC Barendrecht

Tycho Kuiters, Kevin Bronswijk, Thijs Vrij, Kees Wildeboer en Mika Gouman; boys 9-10 jaar. Jens van Esdonk, Mees de Roos, Luc van Haaren; Boys 11-12 jaar. Mandy van Esdonk en Daniëlle Huverman; Ladies 15-16 jaar hebben heel verdienstelijk gereden. Op zaterdag enigszins onwennig, maar zondag al een stuk zelfverzekerder wat resulteerde in mooie klasseringen.

Stijn Ouwens Boys 11 strandde in zijn 1/8 finale op zaterdag nadat een inhaal poging in de laatste bocht niet goed uitpakte. Op zondag reed Stijn in de 1/8 finale met een pijnlijke knie als 3e over de finish. Door naar de halve finale, waar hij in een bak met sterke en snelle jongens moest strijden voor een finale plek. Dit lukte niet, maar op Europees niveau worden de 11 en 12 jarige rijders samengevoegd. Stijn kan als 11-jarige terugkijken op een mooi BMX weekend.

Voor Nova de Roos, Girls 9 liep het op zaterdag niet heel soepel. Supergemotiveerd reed zij als, in haar halve finale over de eerste heuvel. Misschien wel té snel, waardoor ze onderuit ging en de wedstrijd niet uit kan rijden. Vastberaden om dit op zondag anders te doen met als resultaat een finale plek. Wanneer je met een blauw oog en een pijnlijke knie een finale kan rijden, en ook nog eens in een gecombineerde klasse 9-10 jaar, mag je stellen dat je bij de top van Europa hoort.

Foto: Nova de Roos (rechts in oranje tricot)