CBV Binnenland Heren 1 (Basketbal)

BARENDRECHT – Het was alweer even geleden dat de heren van Aarnoudse Binnenland een competitieduel aflegde. Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover. Een wedstrijd tegen Red Giants waarnaar uit gekeken werd. De nummers één en twee uit de competitie. En jongens met onderlinge banden. Beide ploegen kenden elkaar dus goed. Verwacht werd dan ook dat het een hevige strijd zou worden. Echter was hier nooit spraken van. De Barendrechters dicteerde veertig minuten lang. Dit tot groot genoegen van het aanwezige publiek.

Vanaf de start was het direct Binnenland dat het initiatief nam. Veelvuldig werd de sterke aanval van de tegenstander een hak gezet. Dit resulteerde in een snelle voorsprong van 12-3 na vijf minuten basketbal. Er moest wat gebeuren aan de kant van de Meppelaars, maar een time out kon het ritme van de thuisploeg niet doorbreken. Binnenland oogde scherp en had blijkbaar zijn zinnen gezet op een goed resultaat. Aan de hand van het formidabele duo Van Noordenne en Paz Costa werd de voorsprong uitgebouwd tot tien punten na het eerste kwart, 19-9.

In het tweede bedrijf eenzelfde beeld. Veel verdedigende druk richting de tegenstander en in de aanval de open schoten creëren. Even lijkt de motor te haperen, wanneer de twee lange mannen aan Barendrechtse kant vroeg in foutenlast komen. Echter pikken de wissels de honger naar een overwinning uitstekend op. Yasalde Paz Costa hierover: “Het is heerlijk spelen wanneer iedere wissel goed uitpakt. Geen moment hebben we zwakte getoond. Wanneer ik verdedigend heel veel energie kan leveren en zie dat Martijn daarna vier driepunters e in knalt dan geeft dat alleen nog maar meer energie. ” In een sfeervolle sporthal De Driesprong kon het publiek tijdens de rust even bijkomen van de wervelwind die plaats had gevonden. Dit alles werd gedaan met een voorsprong van 44-28.

Na rust was het zaak voor Binnenland om met dezelfde intentie uit de startblokken te komen. Je ziet ploegen nog weleens verzwakken met zo’n voorsprong en de heren waren door de coach het veld opgestuurd met de opdracht dit te voorkomen. Deze boodschap werd goed opgevangen, want de Blauwe Brigade ging rustig door waar het gebleven was. Dit tot grote frustratie van de tegenstanders. Het liep zelfs zo hoog op dat de coach, na commentaar op de leiding, het veld moest verlaten. Het derde kwart was voor Peter van der Stelt en Gillian Boldewijn. Deze “rookies” lieten zien waarom ze deel uitmaken van dit topteam. Van der Stelt kwam met een aantal rake schoten lekker op dreef en Boldewijn liet zijn klasse vooral verdedigend gelden. Zo werd dit kwart het grootste verschil van de wedstrijd op het bord gezet, 35 punten in het voordeel van de Barendrechtse ploeg. Dit verschil was na drie keer tien minuten uiteindelijk iets teruggelopen naar 74-44.

Het laatste kwart was een formaliteit. Heel veel dichterbij kon Red Giants niet komen en Binnenland liep ook niet verder uit. De einduitslag (99-73) was een grote deceptie voor de gasten, maar een feestje voor de ploeg van coach Kazanakovas. “Het was een geweldige wedstrijd om het jaar mee af te sluiten. Alle credits voor mijn jongens, want ze hebben laten zien waar toe ze in staat zijn. Ze gingen gretig het veld op en waren klaar voor de uitdaging tegen zo’n sterke tegenstander. Om te spelen op deze manier en voor zo’n geweldig publiek is een feest om te coachen. We hebben ons vandaag (Dinsdag 22 december 2015) keurig gehouden aan de gemaakte afspraken voor deze wedstrijd. Dit bracht ons een duidelijke overwinning. En ondanks dat denk ik dat we nog beter kunnen, maar voor nu is het prettig de kerst in gaan.

Topscorers

Sjoerd van Vilsteren 18, Yasalde Paz Costa 17, Martijn van Noordenne 17, Richard Maxwell 13, Gillian Boldewijn 13