BARENDRECHT/ROTTERDAM – De vrouwen van Lintex-Binnenland/Rotterdam hebben voor het tweede opeenvolgende jaar de finale bereikt van het nationale bekertoernooi. In Den Helder werd donderdagavond met 60-70 afgerekend met Dozy Den Helder, dat de tweede nederlaag in één week tegen Lintex-Binnenland/Rotterdam te verwerken kreeg. Shay Selby tekende voor 26 punten, waarvan 21 voor rust. Zera Butter voegde daar 16 punten een toe en een wat grieperige Rianne de Roos eindigde met 14 punten en 14 rebounds op wederom een mooie double-double.

De finale van het bekertoernooi zal een reprise worden van vorig jaar omdat ook Lekdetec.nl zich weer voor de finale wist te plaatsten. Het team uit Bemmel won in Katwijk met 63-77 van De Wit-Grasshoppers. Vorig seizoen werd de finale door Lintex-Binnenland/Rotterdam gewonnen met 78-66. In de loop van volgende week zal duidelijk worden waar de bekerfinale zal worden afgewerkt.

In Den Helder begint Lintex-Binnenland/Rotterdam goed aan de ontmoeting met Dozy Den Helder. Corine Manuputty start de wedstrijd scherp en tekent voor de eerste vijf punten (4-5) en daarna zijn het Shay Selby en Rianne de Roos die de marge verder vergroten (4-11). De marge in de rest van het kwart blijft dan rond de 7 punten schommelen, waarbij namens Lintex-Binnenland/Rotterdam voornamelijk Zera Butter en Shay Selby voor de scores zorgen. Het einde van het kwart wordt bereikt bij een 18-24 stand in het voordeel van de ploeg van coach Joost van Rangelrooy.

Ook in het tweede kwart is het Lintex-Binnenland/Rotterdam dat de bovenliggende partij is. De Amerikaanse Shay Selby is niet af te stoppen door Dozy Den Helder dat het gehele kwart alle zeilen moet bijzetten om maar in de buurt van Lintex-Binnenland/Rotterdam te blijven dat uiteindelijk bij een 33-39 voorsprong de rust bereikt.

Het derde kwart is Lintex-Binnenland/Rotterdam niet scherp genoeg. De aanvallen worden te gemakzuchtig gelopen en verdedigend sluit het allemaal net even wat minder. De thuisploeg profiteert maximaal een weet de achterstand onder aanvoering van Maaike Klein en Akil Simpson om te buigen in een 47-43 voorsprong. Rianne de Roos, die samen met Marlous Nieuwveen heerst in de rebound, zorgt er echter met een score en bonus voor dat het verschil bij het ingaan van het laatste kwart nog slechts één punt is (49-48).

In het laatste kwart neemt Lintex-Binnenland/Rotterdam direct weer het initiatief via Zera Butter (49-51). Als even later het via Rianne de Roos en Shay Selby 52-59 wordt lijkt de beslissing gevallen. Dozy Den Helder zet echter nog eenmaal aan en bij 57-61 en ruim drie minuten op de klok is alles nog mogelijk. Beide ploegen missen dan enkele kansen en als Linda Appers met nog 1:21 op de klok een driepunter loslaat is de wedstrijd beslist. Dozy Den Helder probeert dan nog wel de klok te stoppen. Dit doen ze echter telkens op Zera Butter die wel raad weet met de vrije worpen en uiteindelijk voor de 60-70 eindstand zorgt.

Scores Lintex-Binnenland/Rotterdam: Shay Selby 26 (+ 7 rebounds), Zera Butter 16, Rianne de Roos 14 (+ 14 rebounds), Corine Manuputty 7, Linda Appers 3, Lisa van den Adel 2, Marlous Nieuwveen 2 (+ 11 rebounds).

Loons Lions

Zaterdagavond staat al weer de volgende wedstrijd voor Lintex-Binnenland/Rotterdam op het programma. In de competitie reist de ploeg af naar Landsmeer waar de huidige koploper van de eredivisie Loon Lions de tegenstander is. Veel tijd heeft Joost van Rangelrooy dus niet om zijn ploeg weer optimaal aan de start te krijgen voor deze belangrijke wedstrijd. Winst is voor beide ploegen zeer welkom in de strijd om de uiteindelijke plaatsing voor de play-offs. De wedstrijd in het Indoor Centrum Landsmeer begint om 19.30 uur.