Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Afgelopen zaterdag wonnen de heren van Aarnoudse Binnenland de zeer lastige uitwedstrijd in Voorburg met 76-85. In een boeiend duel konden de Barendrechters in de slotfase het hoofd koel houden en zo ongeslagen blijven na de eerste vier speelrondes.

Vanaf de eerste minuut werd het een duidelijk “Voorburg-uit” avondje. Hoog tempo gecombineerd krachtige duels. Wanneer er dan vier driepunters achter elkaar in vliegen in de eerste vijf minuten geeft dit het team een prima boost om de weg te vervolgen. Ondanks het hoge schotpercentage aan Binnenland zijde weet CobraNova de aansluiting te houden. Veelal uit één tegen één acties wordt er dan op het laatste moment een openstaande man gevonden. Hier lag voor Binnenland nog wat werk te verzetten. Uiteindelijk weet Richard Maxwell toch een kleine voorsprong op het bord te zetten door deze periode met vijf punten op rij af te sluiten (21-26).

Wat opvalt dit seizoen is het brede scorende vermogen waarover de ploeg van coach Kazanaovas bezit. Er is continu dreiging richting de ring en ook nu weer heeft de opponent het lastig deze weg af te sluiten. De bal wordt goed gedeeld en de openstaande man staat klaar om de bal erin te leggen.
Op deze manier weet Binnenland het gaatje iets te vergroten in kwart twee. En zo staat bij rust Niels Plieger op 100% vanaf de halve cirkel (3 uit 3). Vorig jaar werd hier de rust ook bereikt met een grote voorsprong, maar deze werd toen in de tweede helft compleet te niet gedaan. Hier was de ploeg dus voor gewaarschuwd. Ruststand 34-45.

Waar in eerdere wedstrijden Binnenland altijd zeer sterk de kleedkamer uit kwam, viel dat nu een beetje tegen. Het initiatief was volledig in handen van de tegenstander en de open looks waren niet meer te vinden. Twee snelle time-outs konden het tij helaas niet keren en hierdoor werd de voorsprong verkleind tot nog maar zes punten. Vooral hun guard Rogillio Sewrattan had het vizier voor even op scherp staan met negen punten in twee minuten. Na drie kwarten werd er afgesloten met 53-59. Ook het begin van het laatste gedeelte was niet florissant te noemen. Voorburg herpakte zich volledig en kwam op voorsprong (67-63). De reactie van Binnenland was echter de enige juiste en trok het initiatief weer volledig terug. Ze lieten hierbij zien dat het een wedstrijd zoals deze volwassen uit kon spelen. Ondanks de nodige support vanaf de tribune moesten de Voorburgers uiteindelijk toch het hoofd buigen. Uiteindelijk bepaalde Gillian Boldewijn met een dunk de eindstand van 76-85. Tevens bezitten de Barendrechters door deze score de komende week de toppositie op de ranglijst doordat het doelsaldo één puntje beter is dan de concurrent.
De Barendrechtse leermeester was erg te spreken over de behaalde overwinning van zijn ploeg: “Deze wedstrijd bevestigd dat we op de goede weg zijn. Ik ben zeer tevreden met het vertoonde spel in de eindfase van deze wedstrijd. Mijn team hield de juiste focus die nodig is om hier uiteindelijk nog een overwinning te kunnen pakken. Al met al een mooie teamprestatie vandaag”.

Topscoorders: Richard Maxwell 19, Niels Plieger 15, Yasalde Paz Costa 15, Sjoerd van Vilsteren 13, Sander Trommelen 13.