Sport: Basketbal

BARENDRECHT – Aarnoudse Binnenland is er voor het eerst in zes jaar niet in geslaagd om de finale te halen van het Nederlands amateurkampioenschap.  In Meppel lag de eindstreep na twee overtuigende overwinningen van Red Giants op Barendrechters.

Met het opstappen van coach De Bruin lag er een zeer moeilijke taak in de handen van interim coach Kazanaovas. Een team binnen een week klaarstomen voor een return waarbij begonnen wordt met 15 punten achterstand. Geen uitzichtloze situatie, maar er zal alles uit de kast gehaald moeten worden om dit een positieve wending te geven. Hier leek het in de eerste tien minuten totaal niet op. Red Giants had volledig de overhand en liep snel uit naar een onoverbrugbaar gat (24-14). Tel hier het verschil van de eerste wedstrijd bij op en er moet een wonder gebeuren.

Hoeveel zit er nog in het vat bij de Binnenlanders? Een roerige week en een achterstand in een wederom prachtige ambiance vraagt om veel vechtersmentaliteit. Het plan voor kwart twee was in ieder geval om stap voor stap dichterbij te sluipen en zo het verschil voor rust nog te minimaliseren. Het lijkt erop dat de strategie nu wel werkt en de Barendrechters komen inderdaad dichterbij. Met een paar bommen van afstand en snelle fast-breaks wordt het verschil terug gebracht tot vijf punten en nog vier minuten te gaan. De sterke formatie uit Meppel weet ook klappen te incasseren en knokt zich naar de rust. Beide ploegen kunnen even afkoelen met een stand van 38-32.

Bij aanvang van de tweede helft moet Binnenland nu dus 21 punten goed zien te maken in 20 minuten speeltijd. Bijna onbegonnen werk tegen de nummer twee uit de competitie. Dit blijkt ook gaandeweg het derde bedrijf. Red Giants vindt de basket makkelijk en Binnenland moet veel meer moeite doen om de weg naar een score te vinden. Het besef begint een beetje te komen dat het er niet inzit dit seizoen. Voor het eerst sinds zes jaar staat de Blauwe Brigade niet in de finale van de Promotie Divisie.

De wedstrijd wordt door beide ploegen waardig uitgespeeld. Zo kan het publiek, inclusief een grote Barendrechtse eenheid, nog genieten van prachtige aanvallen. Echter is het duidelijk dat Binnenland een maatje te klein is voor wederom een finale. De eindstand wordt bepaald op 77-58 en voor Aarnoudse Binnenland betekent dit einde seizoen.