CBV Binnenland Dames onder 20 (20-1), Seizoen 2015-2016 en 2016-2017

BARENDRECHT – Vrijdagavond stond de kwartfinale van de beker op het programma. In Rijswijk nam Vetus/Binnenland het op tegen Lokomotief. In de competitie heeft Lokomotief nog niet veel gewonnen, maar vorige week lever het Rijswijkse team een puike prestatie af door lang bij te blijven bij koploper Royal Eagles.

Vanuit alle kanten werd naar Rijswijk afgereisd en het vroege tijdstip zorgde voor het nodige fileleed. Tessa Dubois was helaas te laat terug vanuit Londen (school), maar dat zorgde ervoor dat Evi Overgauw uit de VU18 doorschoof.

Wedstrijd

Een super goede start leidde tot een vroege time-out van de coach van Lokomotief. Echter kon dat de Barendrechtse trein niet stoppen, die draaide op volle toeren. Chermensa van la Parra tekent zeven punten aan en ook Kathelijne van Bennekom is scorend aanwezig, zes punten. De ploeg loopt uit naar een 25-8 voorsprong als de twee minuten rust aanbreken. Evi Overgauw heeft haar eerste, en goede, minuten in de VU20 van dit seizoen dan ook al gemaakt.

De tweede periode kenmerkt zich door het missen van veel schoten. Binnenland laat zich verleiden tot te snelle schoten en vergeet team basketball te blijven spelen. Iets waar het in kwart 1 juist heel goed in was. Lokomotief scoort tegen een hoger percentage en weet zo zelfs het kwart te winnen. Grootste punt van kritiek in dit kwart is het aantal keren balverlies en de te snelle beslissingen om voor (eigen) succes te gaan.

Na rust kunnen coaches Appers en Appers door wisselen zonder dat er een terugval is. Eenmaal dreigt coach Michel Appers een time-out te nemen maar dat is uiteindelijk niet nodig. Evianne van Toor maakt dit kwart vijf punten en twee fouten, waardoor zij haar speeltijd iets beperkt ziet worden. Het laatste kwart wordt ingegaan met een 54-36 voorsprong. Anique van Schijndel produceert vier punten dit kwart en was reboundend ook weer goed aanwezig.

De wedstrijd verloopt zoals van tevoren gehoopt. Met een ruime voorsprong het vierde kwart beginnen en dan op vijf minuten voor het einde van de wedstrijd Chermensa van la Parra en Roos Koopmans laten vertrekken richting Katwijk waar de dames een zware competitiewedstrijd tegen Grasshoppers spelen. De wedstrijd wordt met 8 meiden rustig uitgespeeld waarbij er soms echt magistrale acties te zien zijn. Zo geeft Simone Hoppe een mooie skip pass waaruit Eva van Oosten vanaf haar favoriete plekje een driepunter in knalt. Als Kathelijne van Bennekom dan ook nog een keer de grond in duikt en Fabiënne Dijkshoorn met een mooi slow motion lay-up haar avond ook een positieve draai geeft winnen we de kwartfinale van de beker dik verdiend.

Simone Hoppe (15 punten, 4 rebounds), Chermensa van la Parra (13 punten, 3 assists, 5 steals), Kathelijne van Bennekom (12 punten, 5 rebounds en 2 blocks), Evianne van Toor (12 punten, 5 rebounds), Eva van Oosten (10 punten en 2 blocks), Anique van Schijndel (6 punten, 4 assists, 8 rebounds en 2 blocks), Fabiënne Dijkshoorn (4 punten en 4 rebounds), Evi Overgauw (4 punten), Roos Koopmans (5 rebounds) en Melissa Roseval (2 assists).

Loting

De loting van de halve finale zal na het weekend plaatsvinden. Op zondag zijn de overige drie kwartfinales. Voor Vetus/Binnenland dus afwachten wie getroffen wordt in de halve finale. Volgende week vrijdag om 20:45 staat in ieder geval de topper tegen Dozy BV Den Helder op het programma. Het team van oud Binnenland speelster Laura Kooij wist te winnen van Almonte, de nummer twee uit de competitie. Kortom een mooi affiche om sporthal de Driesprong weer goed te vullen met zoveel mogelijk supporters!