CBV Binnenland Dames 1, Seizoen 2017-2018 (Fotograaf: Arie Kraak)

Zaterdagavond stond de uitwedstrijd tegen FSG/Royal Eagles op het programma. Dit team wordt gecoacht door Joost van Rangelrooy die jarenlang de Barendrechtse dames (en daarvoor ook nog de heren) onder zijn hoede had

Voor aanvang van de wedstrijd was er op de ranglijst een verschil van 2 punten in het voordeel van Renes/Binnenland, kortom: een echte vier-punten-wedstrijd. Bij Renes/Binnenland ontbraken Michelle Zantman en Inez van Hulsen (voetblessure).

Wedstrijd

Het eerste kwart begon dramatisch voor Renes/Binnenland, het was FSG/Royal Eagles dat in een hoog tempo profiteerde van de geboden vrijheden en na anderhalve minuut al op een 7-0 voorsprong kwam. Hierop volgde meteen een time-out voor Renes/Binnenland waarin coach Rychard de Jongh de dames nog even extra wakker probeerde te laten schrikken. De time-out had zeker effect, want Renes/Binnenland kwam halverwege zelfs op voorsprong, maar daarna werden verdedigend de deuren weer wijd opengezet. Na het eerste kwart stond er een ontluisterende score van 34-21 op het bord.

In het tweede kwart wist Renes/Binnenland zich enigszins te herstellen. Een goed begin met een 8-0 run van zorgde ervoor dat FSG/Royal Eagles al binnen drie minuten een time-out nodig had. Daarna kwam FSG/Royal Eagles weer beter in de wedstrijd, hoewel Renes/Binnenland dit tweede kwart met een klein verschil van twee punten ‘winnend’ wist af te sluiten. De ruststand kwam daarmee op 50-39, er leken nog mogelijkheden te zijn voor Renes/Binnenland.

Na de rust kwamen beide teams moeilijk tot scoren. Na drieënhalve minuut spelen hadden beide teams slechts 4 punten gemaakt. Daarna trol FSG/Royal Eagles de wedstrijd weer naar zich toe en liep met nog ruim 2 minuten op de klok uit tot een voorsprong van 15 punten. Na een time-out van Rychard de Jongh werd de achterstand aan het eind van het derde kwart teruggebracht tot opnieuw 11 punten: 62-51.

Het vierde kwart leek een kopie van het tweede kwart. Renes/Binnenland startte goed en kwam met nog zesenhalve minuut op de klok terug tot 66-60. Het Barendrechtse publiek begon er weer in te geloven en moedigde de Barendrechtse dames aan om alsnog de overwinning te pakken. Ondanks dat Renes/Binnenland ook dit kwart met 21-18 winnend wist af te sluiten werd de wedstrijd verloren en bleven de punten in Apeldoorn achter. De in het eerste kwart opgelopen achterstand bleek te groot, eindstand 80-72 en felicitaties aan het team van Joost van Rangelrooy.

Scores aan de kant van Renes/Binnenland: Maxime Essenstam 22 punten, Zera Butter 13 punten, Gabriëlle van den Bosch en Jantine Kraak 12 punten, Myrthe den Heeten 7 punten, Roos Koopmans 4 punten en Lisa van den Adel 2 punten. Chermensa van la Parra en Susanne Taal scoorden niet, Anique van Schijndel bleef de hele wedstrijd op de bank.

Volgende wedstrijd

Aanstaande VRIJDAG 24 november speelt Renes/Binnenland een uitwedstrijd tegen Grasshoppers in Katwijk, aanvang 21.00 uur in sporthal Cleijn Duin aan de Stadhoudersdreef 1.

De eerstvolgende thuiswedstrijd is op zaterdag 2 december tegen Amazone, aanvang 20:30 in sporthal De Driesprong.