Sport: Basketbal

De vrouwen van Renes/Binnenland hebben op de op één na laatste speeldag van de reguliere competitie een mooie 68-71 zege geboekt op de nummer drie van de ranglijst, Solar systemen-Grasshoppers.

De ploeg van coach Joost van Rangelrooy toonde karakter en vechtlust in Katwijk en tankte zelfvertrouwen voor de belangrijke confrontatie tegen Dozy BV Den Helder volgende week in eigen huis. De winnaar van dat duel verzekert zich van de vierde plek op de ranglijst en deelname aan de play-offs die op zaterdag 29 april van start gaan.

Wedstrijd

Bij Renes/Binnenland zijn Jantine Kraak en Zera Butter er nog steeds niet bij, maar ook de thuisploeg heeft enkele afwezigen. Vanaf de start van wordt de wedstrijd gekenmerkt door een hoog tempo waarbij Solar systemen-Grasshoppers in eerste instantie de leiding neemt (7-2). Renes/Binnenland blijft echter in het spoor en met name Janine Guijt is door haar voormalige ploeggenoten niet af te stoppen en komt in het eerste kwart al tot 8 punten. Na het eerste kwart is de voorsprong nog wel voor de thuisploeg met 20-16. Ook in het tweede kwart blijft het verschil tussen beide ploegen minimaal. Het grootste verschil is 6 punten (27-20) maar via een driepunter van Randell van der Lee en scores van Lisa van den Adel en Gabriëlle van den Bosch haakt de Barendrechtse formatie weer aan (29-27). Tot aan de rust gaat het vervolgens over en weer waarbij Maxime Essenstam met een buzzer-beater de ruststand van 38-36 op het scorebord zet.

Direct na rust pakt Renes/Binnenland via scores van Inez van Hulsen, Gabriëlle van den Bosch en Maxime Essenstam de voorsprong (40-42). Het blessurespook blijft echter Renes/Binnenland achtervolgen want Gabriëlle van den Bosch moet vervolgens met een enkelblessure afhaken waarna Solar systemen-Grasshoppers weer op voorsprong kan komen (47-44). Een driepunter van Lisa van den Adel en een score van Randell van der Lee brengen beide teams weer naast elkaar (49-49) maar het is toch weer de thuisploeg die met een voorsprong het kwart kan afsluiten (53-52). Het laatste kwart is een nagelbijter, beide teams spelen vol voor de overwinning en het in grote getalen opgekomen publiek laat zich niet onbetuigd. Via 59-54 en 62-58 wordt het 66-62 waarna driepunters van Randell van der Lee en Lisa van den Adel voor 66-68 zorgen met iets meer dan een minuut op de klok. Fleur Kuijt brengt Solar systemen-Grasshoppers weer op gelijke hoogte maar een score de weer prima spelende Maxime Essenstam en één rake vrije worp van Inez van Hulsen zetten de 68-71 op het scorebord. De thuisploeg lukt het vervolgens niet meer tot score te komen waardoor Renes/Binnenland de zege mee kan nemen naar Barendrecht.

Scores

Scores: Maxime Essenstam 19 (+ 5 rebounds), Janine Guijt 14, Randell van der Lee 13 (+ 6 rebounds), Lisa van den Adel 12 (+ 6 rebounds), Inez van Hulsen 7 (+ 9 rebounds, 7 assists), Gabriëlle van den Bosch 6.

Driesprong

Volgende week speelt Renes/Binnenland dus in de eigen sporthal De Driesprong de thuiswedstrijd tegen Dozy BV Den Helder. De winnaar van dit duel kan zich gaan opmaken voor de play-offs halve finale serie tegen Lekdetec.nl. Het aanvangstijdstip van de wedstrijd is 20.30 uur.